Wydarzenia Bielsko-Biała Czechowice-Dziedzice Wadowice Oświęcim

Dziesięciu chętnych do budowy obwodnicy Oświęcimia

Fot. Materiały prasowe GDDKiA

Aż dziesięć firm pali się do zaprojektowania i wybudowania obwodnicy Oświęcimia. Co więcej, szanse na to, że inwestycja dojdzie do skutku jest duża szansa, bo aż osiem z nich oczekuje mniej, i to niekiedy zdecydowanie, niż zarezerwowała na ten cel Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Licząca ponad 9 km długości obwodnica Oświęcimia ma być drogą dwujezdniową, która przebiegnie między innymi po trzech mostach (na Wiśle, Sole i Młynówce) oraz po wiadukcie kolejowym. Wytyczona zostanie w gminach Oświęcim i Bojszowy (pow.  bieruńsko-lędziński) po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej drogi krajowej 44 łączącej Śląsk z powiatami oświęcimskim, wadowickim i dalej krakowskim.

Zadaniem wykonawcy będzie także uzyskanie w imieniu i na rzecz GDDKiA wymaganych prawem opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi. Z uwagi na fakt, że część trasy przebiegać będzie w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz – Birkenau konieczne jest stosownie się do zapisów już opracowanego raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa, ”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Warto przy tym podkreślić, że obwodnica jest uznawana za czwarty (jakby dodatkowy) odcinek mającego powstać w nieodległejh przyszłości nieco ponad 42-kilometrowego fragmentu drogi krajowej S1 z Mysłowic (węzeł Kosztowy) do Bielska Białej (węzeł Suchy Potok).

Po tym jak 30 grudnia GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Oświęcimia otrzymała szereg pytań od potencjalnych wykonawców. Oferty złożyło dziesięć firm i konsorcjów. Po ich otwarciu okazało się, że najmniejsze oczekiwania ma warszawski Budimex, który gotowy jest podjąć się zadania już za niespełna 467,7 mln, a najwięcej bo 665,5 mln warszawski Mostostal. GDDKiA zarezerwowała na ten cel 650,7 mln zł. W tej kwocie mieszczą się oferty ośmiu podmiotów.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Hermenegilda
Hermenegilda
1 miesiąc temu

“Szanse na to są duże…” Aż 10 firm, dobra oznaka że może w nadzwyczajnym czasie (po) nie będzie monopolu wykonawcy.