Wydarzenia Bielsko-Biała Wadowice Oświęcim

GDDKiA przygotowuje się do budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej – MAPY

Droga krajowa nr 52 w Izdebniku. Fot. GDDKiA

Dzisiaj (13 stycznia) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że ogłosiła przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.

Wspomniana BDI to droga ekspresowa S52, która ma połączyć Bielsko-Biała z Głogoczowem i Krakowem. Wspomniany przetarg dotyczy pierwszego 16-kilometrowego odcinka od przyszłego węzła Bielsko-Biała Hałcnów (skrzyżowania z S1 Zwardoń – Pyrzowice i S52 w kierunku Cieszyna).

– Na oferty w tym przetargu czekamy do 18 lutego. To kolejny przetarg na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do budowytej trasy. Pierwsze postępowanie musieliśmy unieważnić wiosną 2024 roku ze względu na niewielkie zainteresowanie wykonawców i bardzo wysoką wartość złożonych przez nich ofert. Zaprosiliśmy wtedy geologów na spotkania, żeby wspólnie wypracować nowe założenia kolejnego postępowania.  W porównaniu z poprzednim, jest kilka istotnych różnic. Wcześniejszy, pojedynczy przetarg dzielił trasę na sześć odcinków, a wykonawcy mogli składać oferty na określone części. Teraz podzieliliśmy przetarg na cztery osobne postępowania i dziś ogłaszamy pierwsze z nich. Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie nie tylko badań geologicznych, ale też przygotowanie projektu budowlanego nowej S52 i uzyskanie pozwolenia na budowę, czyli decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – ZRID. Wykonawca przygotuje też projekt wykonawczy – informuje GDDKiA.

Co z kolejnymi odcinkami? Tu GDDKiA zapowiada, że przetargi na badania i przygotowanie projektu dla kolejnych etapów będą ogłaszane stopniowo.

– Zaczynamy od pierwszego, najbardziej wysuniętego na zachód odcinka, który będzie także drogą wyjazdową z Bielska-Białej na wschód. Ta część drogi pozwoli na ominięcie Kóz i Kęt, a w Bulowicach przed Andrychowem ekspresówka połączy się z obecną drogą krajową nr 52. Powstaną trzy węzły: Kozy, Kęty i Bulowice. Kolejny przetarg, który planujemy ogłosić w najbliższym czasie, dotyczyć będzie 20-kilometrowego odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. Ta część trasy będzie równocześnie obwodnicą Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej. Na całym odcinku BDI planujemy wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań.  Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.  Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność – wyjaśnia GDDKiA.

Docelowo BDI – S52 liczyć ma 61 km długości. Będzie to dwujezdniowa ekspresówka. Planowane jest powstanie 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

Plany pierwszego odcinka BDI. Fot. GDDKiA

Przebieg całej BDI. Fot. GDDKiA

google_news