Porady i inspiracje

Jak wybrać influencerów do kampanii i czy duże zasięgi są rzeczywiście najważniejsze?

Influence marketing zdobywa coraz większe rzesze zwolenników i mało kto może dzisiaj odmówić mu znaczenia. Promowanie marki czy konkretnych produktów lub usług może zdecydowanie przyczynić się do wzrostu zainteresowania firmą i do zwiększenia sprzedaży. Jednak jak wybrać influencerów do swojej kampanii? Czy każda osoba z dużymi zasięgami będzie odpowiednia dla Ciebie? Sprawdź!

Zanim zaczniesz research, czyli jak wybrać influencerów na podstawie dobrze przemyślanej strategii?

Żeby w odpowiedni sposób wybrać influencerów, nie wystarczy – a nawet nie należy – kierować się wyłącznie własnymi sympatiami. Nie można też celować na oko i postępować zgodnie z zasadą: „Wydaje mi się, że ta osoba będzie odpowiednia”. Zanim przystąpisz do researchu, przygotuj dobrze strategię kampanii, przeanalizuj dokładnie swoją ofertę, weź pod lupę wartości firmy i ogólny wizerunek marki. Określ, do kogo kierujesz swoje usługi czy produkty, jakie cele chcesz osiągnąć dzięki kampanii, kim jest Twoja konkurencja i jakie prowadzi działania. Wreszcie oblicz budżet, jaki możesz przeznaczyć na kampanię z influencerami.

Przygotowując się do kampanii i wybrania influencerów, którym złożysz propozycję, sprecyzuj skrupulatnie grupę docelową i przeanalizuj ją pod kątem potrzeb, oczekiwań i zainteresowań jej członków. Zastanów się, wokół jakich influencerów mogą gromadzić się Twoi potencjalni odbiorcy, jakie treści będą dla nich ciekawe i które kanały komunikacji mogą być najskuteczniejsze (np. w jakich mediach społecznościowych są najbardziej aktywni).

Jak wybrać influencerów – zasięgi, statystyki i zaangażowanie społeczności

Pierwszym kryterium, jakie przychodzi do głowy wielu osobom, chcącym zatrudnić do kampanii influencerów, są zasięgi. Oczywiście ten aspekt jest ważny, ale nie zawsze najważniejszy. Kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy odbiorców może pomóc dotrzeć z produktem do dużego grona osób, ale musisz pamiętać, że nie zawsze ilość znaczy jakość. Dużo cenniejsze niż ogromne zasięgi jest często zaangażowanie społeczności. Oczywiście najlepiej byłoby, gdyby dany influencer miał i wielotysięczne grono obserwatorów, i cieszył się zaangażowaną społecznością, ale takich osób nie ma aż tak dużo, jak mogłoby się wydawać. Poza tym zatrudnienie takiego influencera może się wiązać z ogromnymi kosztami.

Wybierając influencerów, zwróć więc uwagę na to, czy obserwatorzy konkretnej osoby są aktywni – czy komentują posty, biorą udział w dyskusjach pod postami i są chętni, by podążać za rekomendacjami influencera. Bliskie relacja obserwujących i obserwowanych mogą przynieść duże korzyści dla Twojej marki.

Ciekawy przykład świetnie przeprowadzonej kampanii z udziałem influencerów znajdziesz we wpisie agencji marketingowej adCookie: https://adcookie.pl/portfolio/zasieg-to-nie-wszystko-czyli-jak-wyselekcjonowac-influencerow-do-wspolpracy/.

Influencer idealny, czyli jaki?

Poszukiwania idealnego influencera zacznij od stworzenia jego profilu. Zastanów się, czym powinna charakteryzować się taka osoba – w jakim powinna być wieku, na jakiej platformie powinna być aktywna, jakie mieć zainteresowania i jakie tematy poruszać. Zastanów się też nad systemem wartości zarówno Twojej firmy, jak i potencjalnych odbiorców reklam oraz influencerów.

Influencer powinien być dopasowany do marki – zarówno pod kątem wyznawanych wartości, jak i jego zainteresowań i ogólnej tematyki profilu. Przyjrzyj się inflencerom pod kątem cech, które reprezentują i zastanów się, czy chcesz, aby Twoja marka była z nimi kojarzona.

I ostatnie, ale nie najmniej istotne – pamiętaj, że influencer ma się podobać przede wszystkim Twoim odbiorcom. Twoje prywatne sympatie i antypatie powinny zejść na drugi plan. Jeśli obiektywnie ocenisz, że influencer nie pasuje do Twojej parki, choć prywatnie obserwujesz jego poczynania, nie rozpoczynaj współpracy. Jeśli wiesz, że dana osoba nie do końca odpowiada Ci prywatnie, ale z drugiej strony gromadzi wokół siebie zaangażowaną społeczność i pasuje do marki pod kątem wyznawanych wartości, rozważ współpracę.

Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, rzetelnej analizie swojej sytuacji, zbadaniu potrzeb i oczekiwań odbiorców, a także skrupulatnie przygotowanej strategii, będziesz mógł odpowiednio dobrać influencerów i tym samym wypromować Twoją markę.

google_news