Wykształcenie, doświadczenie zawodowe i kwalifikacji potwierdzone różnego rodzaju certyfikatami to nie jedyne walory, jakimi można zwrócić na siebie uwagę przyszłego pracodawcy. Każdy z nas charakteryzuje się cechami, które mogą okazać się niezwykle cenne z punktu widzenia danej firmy. To m.in. umiejętności psychospołeczne ze sfery osobistej i interpersonalnej. Którymi z nich warto pochwalić się w swoim CV i Liście Motywacyjnym?
O czym mówią oferty pracy?
Przeglądając oferty pracy łatwo zauważyć, że każda z nich jasno określa wymagania stawiane kandydatom. Dotyczą one głównie wymogów formalnych. Pracodawca jasno określa, jakie wykształcenie trzeba posiadać, czy potrzebna jest znajomość języka obcego oraz jakiego i w jakim stopniu, a także doświadczenie zawodowe, bez którego nie sprosta się zadaniom, jakie stawia nowe stanowisko i nowa praca.
Nieco rzadziej w ofertach publikowanych m.in. w serwisach internetowych, np. Pracuj.pl, można przeczytać, że mile widziane będą również cechy osobiste danego kandydata.
Kiedy przyda się komunikatywność?
Komunikatywność jest podstawą w zawodach opartych na kontaktach z ludźmi. Cechująca się nią osoba nie ma problemu z przełamaniem swojej nieśmiałości, uważnego słuchania drugiej strony, nawiązywania kontaktów i podtrzymywania ich. Łatwo się domyśleć, że są to cechy niezbędne do osiągnięcia sukcesu zawodowego w pracy handlowca.
Komunikatywność to również umiejętność porozumiewania się z otoczeniem w sposób niewerbalny. Coraz częściej kontakty biznesowe opierają się na wymianie korespondencji. Jeśli więc potrafisz formułować maile i oficjalne pisma w sposób jasny w przekazie oraz zachęcający do nawiązania kontaktu – pochwal się tym pracodawcy.
Wyjdź poza szablon – bądź kreatywny
Jeśli w ofercie przeczytasz, że poszukiwana jest osoba kreatywna, zastanów się czy rzeczywiście chodzi o Ciebie. Jeśli potrafisz wyjść poza utarte schematy i nie masz problemu z szukaniem nowych, nieszablonowych oraz nowatorskich rozwiązań – wpisz tę umiejętność do CV i wspomnij o niej w Liście Motywacyjnym.
Asertywność – pozorna kontrowersja
W życiu codziennym asertywność nie cieszy się dobrą opinią. Błędnie postrzegana jest jako cecha negatywna. Kojarzy się ją jako arogancję, egoizm i egocentryzm. Tymczasem jest to sztuka umiejętnej odmowy przy jednoczesnym zachowaniu życzliwości i sympatii dla drugiej strony. Asertywność chętnie zobaczą u swojego pracownika firmy, których działalność opiera się na negocjacjach.