Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn

Maszyny przygotowują kolejową trasę do źródeł Wisły

Zdjęcie poglądowe. Fot. Pixabay.com

Prace na liniach kolejowych do Wisły Głębce i Cieszyna postępują planowo. Kilkusetmetrowa maszyna do wymiany torów wykonała zadanie na trasie Chybie – Skoczów. Inwestycja, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe, sprawi, że podróże koleją staną się krótsze i bardziej atrakcyjne. Dla mieszkańców regionu i turystów istotne jest to, że znów będą kursować pociągi z Goleszowa do Cieszyna.

Specjalny pociąg techniczny (PUN) wykonał pracę w ostatnich dniach kwietnia na odcinku Bronów (Chybie) – Skoczów na linii nr 157. Ułożył 13 km nowych torów. Dzięki wykorzystaniu maszyny i automatyzacji robót, wykonawca skrócił czas wymiany toru na tym odcinku. Samojezdna maszyna, o długości ponad pół kilometra, stanowi zestaw mechanizmów, m.in. suwnic, które zabierają stare szyny i podkłady, a w ich miejsce transportują nowe elementy. Tor układany jest automatycznie. PUN bsługuje 15-osobowy zespół pracowników.

Na linii od Bronowa do Pierśćca do robót wykorzystywana jest także oczyszczarka tłucznia. Ta specjalistyczna maszyna zapewnia odpowiedni stan podtorza, czyści tzw. podsypkę – tłuczeń. Dzięki temu uzyskiwane jest m.in. dobre odprowadzanie wody i wymagana jakość toru, a w efekcie podróże zgodne z rozkładem jazdy.

Na linii z Chybia w stronę Skoczowa, w stacjach Pierściec i Skoczów, usunięto już stare tory i elementy sieci trakcyjnej. Podobne prace wykonano od Goleszowa w stronę Cieszyna. Przygotowywane do przebudowy są stare perony na przystankach Goleszów Górny, Bażanowice, Cieszyn Mnisztwo, który zmieni nazwę na Cieszyn Uniwersytet, oraz Chybie Mnich i Zaborze. Rozpoczęto prace przy obiektach inżynieryjnych między Goleszowem a Cieszynem oraz na szlaku Bronów – Skoczów, m.in. przy moście na Wiśle w Skoczowie. Linia od Skoczowa do Wisły Głębce będzie przebudowywana w 2021 roku. Aby sprawnie prowadzić prace, wykonawca zgromadził już materiały. Przygotowany jest m.in. tłuczeń na stacji Pierściec oraz kilkanaście tysięcy podkładów strunobetonowych na stacjach Chybie i Goleszów.

Efektem inwestycji będą krótsze podróże w Beskid Śląski, na przykład z Katowic do Wisły Głębce będzie się można dostać w około 1 godzinę i 40 minut, a więc o ponad 30 minut szybciej niż dotychczas. Pociągi przyspieszą z 20-30 km/h do 80-120 km/h. Przywrócone zostanie połączenie z Goleszowa do Cieszyna. Zwiększy się przepustowość linii, a więc trasą będzie mogło kursować więcej pociągów.

Poprawi się także dostęp do kolei. Podróżni skorzystają z wygodnych peronów na siedmiu stacjach i dziesięciu przystankach, m.in. w Cieszynie, Goleszowie, Skoczowie, Ustroniu i Wiśle Uzdrowisko. Zwiększy się dostęp do kolei, dzięki budowie nowych przystanków Skoczów Bajerki i Ustroń Brzegi. Perony będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, a ścieżki naprowadzające pozwolą na dogodniejsze dojścia osobom niewidomym i słabo widzącym. Podróżnym będą służyły ponadto nowe wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco. Perony zyskają nowe oświetlenie, zaplanowano również montaż stojaków na rowery. Zwiększy się również bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego, dzięki przebudowie 81 przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowie Lokalnego Centrum Sterowania w Skoczowie.

Wartość całego projektu to prawie 460 mln złotych. Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca 2021 roku.

google_news
5 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Kacper2145
Kacper2145
3 lat temu

Jaki Ustroń Brzegi ? Miał być Ustroń Poniwiec i jeszcze zamiast Wisły Oblaziec —>> Wisła Jawornik A tym wogule ani słowa nie pisze !

M. Luter
M. Luter
3 lat temu

Koniec pieśni. Das ist das ende vom liede.

kolejarz
kolejarz
3 lat temu

Co z linią Bielsko- Cieszyn?

Jurek
Jurek
3 lat temu
Reply to  kolejarz

Odcinek Bielsko Biała Główna – Skoczów to na razie niestety wielka niewiadoma. Nie ma go nawet na liście rezerwowej ani w Krajowym Programie Kolejowym. Mam złe przeczucia jeśli chodzi o ten odcinek. Linia ma trudny profil a koszty remontu a raczej odbudowy będą gigantyczne. Jedyna nadzieja to przejęcie części odcinka przez Powiat i powstanie Szybkiej Kolei Bielskiej na odcinku Bielsko – Jasienica

kolejarz
kolejarz
3 lat temu
Reply to  Jurek

Byłoby super. Tak, śledzę tą batalię od kilku lat.