Cieszyn Na sygnale

Mundurowi podsumowali akcję NURD. 47 wykroczeń i 2 promile u kierowcy dostawczaka

Fot. KPP w Cieszynie

Policjanci cieszyńskiej drogówki prowadzili wczoraj działania kontrolno-prewencyjne NURD, ukierunkowane na niechronionych uczestników ruchu drogowego. Miały one na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych użytkowników dróg, którzy podczas wypadków są szczególnie narażeni na tragiczne konsekwencje. Mundurowi zatrzymali jednego nietrzeźwego kierowcę, ujawnili w sumie 47 wykroczeń popełnionych przez kierujących i pieszych.

Nadzorem objęte były miejsca, które są szczególnie niebezpieczne dla pieszych, na przykład przejścia przez ruchliwe jezdnie lub przejścia, na których doszło do potrąceń pieszych.

– Podczas wczorajszych działań policjanci zatrzymali w Pogórzu na ulicy Góreckiej nietrzeźwego kierowcę dostawczego volkswagena, który kierował samochodem mając blisko 2 promile alkoholu w wydychanym powietrzu. Na drogach naszego powiatu był to dzień bez wypadku drogowego – informuje Krzysztof Pawlik, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Cieszynie.

Wszystkie z ujawnionych 47 wykroczeń zostały popełnione przez kierujących. Wśród zachowań kierujących, które miały bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo pieszych, najczęściej popełnianym wykroczeniem było przekraczanie dozwolonej prędkości w rejonie przejścia dla pieszych – aż 35 wykroczeń, oraz wyprzedzanie na lub w rejonie przejścia dla pieszych – 12.

– Przypominamy, iż bezpieczeństwo pieszego zależy w dużej mierze od niego samego. Bezpieczny pieszy to przede wszystkim ostrożny pieszy, który powinien kierować się zasadą ograniczonego zaufania i przed wejściem na przejście dla pieszych upewnić się, że kierujący go widzi. Zachęcamy też do korzystania na co dzień z elementów odblaskowych w obszarze zabudowanym. Dajmy szansę kierowcy nas zobaczyć – przekonuje Krzysztof Pawlik. Podkreśla również, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.

A czym jest ustąpienie pierwszeństwa? To, zgodnie z ustawą, powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, pieszego – do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku, a osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch – do zatrzymania się, zmiany kierunku albo istotnej zmiany prędkości.

Warto przy okazji przypomnieć o nowym taryfikatorze i przepisach związanych z bezpieczeństwem na drodze. Nowa ustawa podwyższa grzywny za nieprawidłowe zachowanie w stosunku do pieszych, niewłaściwe wyprzedzanie i znaczne przekroczenie prędkości. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy jazda po chodniku, to minimum 1,5 tys. zł grzywny. Co więcej, jeśli sprawca spowodował zagrożenie bezpieczeństwa pieszego, sąd może orzec zakaz prowadzenia pojazdów. Minimum 1 tys. zł grzywny zapłaci kierowca, który nie zastosuje się do zakazu wyprzedzania określonego ustawą lub znakiem drogowym. Nowe przepisy wprowadzają też obligatoryjny zakaz prowadzenia pojazdów i grzywnę minimum 1,5 tys. zł za kierowanie pojazdem mechanicznym bez wymaganych uprawnień. Wprowadzono wyższe grzywny, m.in. nawet 5 tys. zł za przekroczenie prędkości o ponad 71 km/h, kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu alkoholu – minimum 2,5 tys. zł, nieprawidłowe przechodzenie lub przejeżdżanie przez przejazd kolejowy – minimum 2 tys. zł, a także niewskazanie komu powierzyliśmy do kierowania nasz pojazd – od 4 do 8 tys. zł.

google_news
Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Ciekawski
Ciekawski
1 rok temu

A ilu złapano i ukarano pieszych wchodzących na przejście dla pieszych nagle, z telefonem przy uchu, w kapturze, bez rozglądania się? I ilu rowerzystów, wjeżdżających na przejście bez zsiadania z roweru?