Cieszyn Na sygnale

Nie dajcie się nabrać na fałszywą korespondencję ws. mandatu z fotoradaru

Fot. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego ostrzega przed fałszywą korespondencją informującą o ukaraniu mandatem karnym wraz z wezwaniem do dokonania płatności za wykroczenie drogowe, zarejestrowane przez system CANARD.

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie wysyła wezwań z danymi do opłacenia mandatu karnego. Inspektorat Transportu Drogowego informuje, że pierwsza korespondencja z CANARD przesyłana do właściciela pojazdu nie jest jeszcze mandatem karnym. CANARD po ujawnieniu naruszenia, do właściciela pojazdu wysyła odpowiednie formularze w celu wypełnienia i ustalenia stanu faktycznego. Do druków dołączona jest także karta informacyjna zawierająca wzór mandatu karnego.

Mundurowi przypominają też, że jedynie mandat karny jest podstawą do uiszczenia grzywny za popełnione wykroczenie. „Mandat karny może być nałożony wyłącznie w przypadku wyrażenia zgody na jego przyjęcie przez sprawcę naruszenia. Natomiast każdy mandat karny kredytowany ma przypisany indywidualny numer rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłaty” – przypominają i dodają, że przesyłka zawierająca mandat karny jest wysyłana osobnym listem poleconym w wersji papierowej (pieczęć z godłem na druku jest wyraźnie wypukła, wykonana technologią suchego stempla) lub elektronicznie (po wcześniejszym wyrażeniu zgody na jego przyjęcie oraz potwierdzeniu przez sprawcę wykroczenia zgody na jego doręczenie w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu eBOK CANARD).

„Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na wskazane w fałszywym wezwaniu nieprawidłowe dane: nazwy organu – np. „Główny Inspektorat RUCHU Drogowego” (poprawnie: Główny Inspektorat Transportu Drogowego), adresu siedziby Organu – np. „ul. Kołłątaja 115a” (poprawny adres siedziby CANARD: ul. Przyczółkowa 109A, 02-968 Warszawa, natomiast adres do korespondencji w sprawach naruszeń fotoradarowych: Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Skrytka pocztowa 146, 05-090 Raszyn), adresu poczty elektronicznej (e-mail) – np. „[email protected] (poprawny e-mail: [email protected])” – apelują inspektorzy ITD i proszą, by w przypadkach budzących wątpliwości kontaktować się z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (dedykowany adres skrzynki e-mail CANARD to: [email protected]). Można też kontaktować się z infolinią (22) 220 45 00, która jest dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-15.00.

„Jeżeli stałeś się ofiarą ataku lub doszło do kradzieży danych (np. bankowości elektronicznej) bądź środków finansowych poinformuj o tym swój bank oraz niezwłocznie zgłoś sprawę na policję i do CERT.PL” – apelują mundurowi.

google_news