Wydarzenia Cieszyn

113 lat temu na ulice Cieszyna wyjechał pierwszy tramwaj | WIDEO

Jutro ( poniedziałek 12 lutego) minie 113 lat od chwili, kiedy na ulice Cieszyna wjechał pierwszy tramwaj.

Pomimo tego, że tramwaje w nadolziańskim grodzie kursowało stosunkowo niedługo, bo 10 lat, to jednak cieszynianie myślą o nich z sentymentem o bardzo mocno wpisały się  w wyobrażenie o historii miasta na przestrzeni ostatnich 120 lat, traktując tramwaj jako swego rodzaju jej symbol. Dowodem na tą znaczącą  symboliczność jest sfinalizowany “Szlak Cieszyńskiego Tramwaju”, o którego kulisach piszemy TUTAJ  oraz postawiona w jego ramach replika tramwaju przy ul. Zamkowej.

Wracając do historii tych środków komunikacji, ciekawe informacje na ich temat przekazuje Muzeum Śląska Cieszyńskiego:

“Regularny przewóz pasażerów rozpoczęto 12 lutego 1911 roku. Wąskotorowa (rozstaw szyn 1000 mm) trasa o łącznej długości 1793 metrów wiodła od ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, następnie mostem na Olzie aż do stacji kolejowej. Na Rynku oraz przed mostem zbudowano mijanki. Na ulicy Zamkowej odgałęziała się bocznica do zajezdni (o długości 631 metrów). Zajezdnia była niewielka, z trzema torami, na których mogły stać po 2 wozy i kanałem naprawczym. Napięcie elektrycznej sieci trakcyjnej wynosiło 750 V, druty umieszczono na wysokości 5-5,5 metra nad torowiskiem. Obsługę stanowiło 21 osób. Pierwsza grupa motorniczych i pracowników obsługi odbyła praktykę we Wiedniu, następne szkolone były na miejscu.

Opłata za przejazd wynosiła 12-14 halerzy. Początkowo stosowano bilety papierowe sprawdzane przez kontrolerów, później wprowadzono żetony.

Po zakończeniu I wojny światowej i podziale miasta w roku 1920 na część polską (Cieszyn) i czechosłowacką (Český Těšín) tramwaj kursował dalej, ale intensywne kontrole na moście granicznym (prócz pasażerów sprawdzano także wnętrze wozu oraz podwozie) uniemożliwiały płynną komunikację. Rozdzielenie miasta pomiędzy dwa państwa spowodowało, że postanowiono zlikwidować komunikację tramwajową. Nastąpiło to 2 kwietnia 1921 roku (choć początkowo myślano tylko o chwilowej przerwie w przewozie). Wagony odstawiono do zajezdni po polskiej stronie. W roku 1921 jeden wóz sprzedano do Bielska, pozostałe w latach 1922-23 do Łodzi. Torowisko i sieć trakcyjna była likwidowana do roku 1923.” – czytamy w informacji internetowej tej placówki.

W zbiorach Muzeum Śląska Cieszyńskiego znajduje się też filmik, prezentujący przejazd pierwszego tramwaju. Opublikowany został na stronie FB Bielski Almanach, udostępniamy do też poniżej.

google_news
Subskrybuj
Powiadom o
guest
27 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Bareja
Bareja
12 dni temu

Wiesz co robi ten miś(tramwaj)? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie – mówimy – to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu …

Ala
Ala
12 dni temu

Mieszkańcy Cieszyna lubią czasem nazywać swoje miasto Małą Wenecją. Na szczęście jeszcze nikt w ratuszu nie wpadł w na pomysł, by postawić na rynku gondolę.

Adam
Adam
13 dni temu

Ten temat jest pompowany na siłę przez ludzi z jawna obsesją. Ale w mieście w którym burmistrz wypowiada się przed kamerami że będą wzywać policję do żujących gumę, powoduje że nie utożsamiasz się z tym miejscem bo nie jest twoje i go nie rozumiesz.

Bogdan Boner
Bogdan Boner
13 dni temu

Im więcej się mówi o tym gniocie tym lepiej, dzienniarzu skończ wreszcie ten temat , chyba że stoi za tobą szara eminencja ratusza pokaże ci paluszkiem co masz pisać….. Oj oj , on nie wyleci że stołka bo ma etat , ale ty możesz….

Hermenegilda
Hermenegilda
13 dni temu

O co chodzi z tym tramwajem?To jakaś obsesja.

trambwajarz
trambwajarz
13 dni temu
Reply to  Hermenegilda

Żadna obsesja, podszywacz, wydano kupę kasy i reklama się należy.

Hermenegilda
Hermenegilda
13 dni temu
Reply to  trambwajarz

Kupe to ty robisz fujarko

takie to proste
takie to proste
13 dni temu
Reply to  Hermenegilda

O co chodzi, o co chodzi? – o ten tramwaj co nie chodzi.

OrWell
OrWell
13 dni temu

Pierwszy obrazek jest fikcją. Tramwaj jeździł przez inny most, tan pod zamkiem.

Misio cieszynski
Misio cieszynski
13 dni temu

Tramwaj – symbol kompleksów,małomiasteczkowości i ograniczeń intelektualnych pani burmistrz

Hermenegilda
Hermenegilda
13 dni temu

Sprzedam fujarkę

gra o małżeństwo
gra o małżeństwo
13 dni temu
Reply to  Hermenegilda

Nie rób tego, podszywacz, bo na czym będziesz grał z mężem.

Hermenegilda
Hermenegilda
13 dni temu

Z jakim zaś mężem?Twoim?

tak to leci
tak to leci
13 dni temu
Reply to  Hermenegilda

Ja nie wiem którym z kolei jesteś podszywaczem i się podpinasz pod nick Hermenegilda. Wiem, że jeden podszywacz chwali się, że ma męża co to ostatnio lubi zwierzęta.

Psycholog
Psycholog
13 dni temu
Reply to  tak to leci

Wszyscy zdrowi w domu?

tak to leci
tak to leci
13 dni temu
Reply to  Psycholog

łącznie z Tobą

Psycholog
Psycholog
13 dni temu
Reply to  tak to leci

Kolejny psychol

tak to leci
tak to leci
13 dni temu
Reply to  Psycholog

kolejny?, zdradź nam ile ich naliczyłeś, nie hamuj się

tak to leci
tak to leci
12 dni temu
Reply to  Psycholog

Na przyszłość tytułuj się w nicku “Psychiatra”

Pytanie.
Pytanie.
13 dni temu

A czy wiadomo kto w tych odległych czasach wybudował linie tramwajowe w Cieszynie i w Bielsku ?

Hermenegilda
Hermenegilda
13 dni temu
Reply to  Pytanie.

O Cieszynie tu mowa, wiadomo, B24 pisała wcześniej i ja już nic nie umiem dodać od rodziny, którą mam w Cieszynie.

Bogdan
Bogdan
13 dni temu

Należało uruchomić realnie ten tramwaj z Cieszyna do Czeskiego Cieszyna.

Johny
Johny
13 dni temu

Fotomontaż. Zdjęcie naciągane bo tym mostem nigdy tramwaj nie jeździł. Na zdjęciu widać kościół ewangelicki, koszary i Most Jubileuszowy czyli obecny Mist Wolności. Tramwaj jeździł natomiast z dworca głównego (obecny Czeski Cieszyn) w stronę mostu zamkowego a potem ulicą Głęboką na rynek i na Wyższa Bramę.

Ewa
Ewa
13 dni temu
Reply to  Johny

No jasne, od razu widać że coś nie gra. Górujący z lewej strony kościół ewangelicki? Także budynki koszar jakby zbyt duże i zbyt bliskie.

Paweł
Paweł
14 dni temu

I taki tramwaj miał sens, zapewniał komunikację przez kręgosłup handlowo-biznesowo-kulturalny miasta. Później jego rolę przejął transport samochodowy, a dziś mamy pustynię transportową w postaci 3 hektarów ścisłego centrum miasta bez samochodów. Bez autobusu, bez taksówek, tylko własne nogi. Bardzo z tego powodu cieszą się seniorzy i niepełnosprawni.

papier cierpliwy
papier cierpliwy
14 dni temu

Zróbcie sondę uliczną i dowiecie się jak cieszynianie mocno myślą o tym, że przed 110 lat w Cieszynie jeździł tramwaj przez 10 lat.

Leszek
Leszek
13 dni temu

Ich wszystkich nieźle pop#!doliło z tym tramwajem. Przeżywają jakby to chodziło o co najlmniej jakiś Orient Express Śląska cieszyńskiego