Wydarzenia Cieszyn

Pacjenci skarżą się na zamknięte gabinety. Rzecznik Praw Pacjenta interweniuje

Fot. Poglądowe/Pixabay

Wielu pacjentów, w tym także z Podbeskidzia i Śląska Cieszyńskiego, skarży się do Rzecznika Praw Pacjenta na brak możliwości odbycia osobistej wizyty w przychodni zdrowia. Pacjenci  informują, że często jedyną proponowaną przez placówki formą konsultacji pozostaje tzw. teleporada i to  pomimo istnienia podstaw do osobistej wizyty w przychodni.

Czas epidemii stanowi szczególne wyzwanie dla systemu ochrony zdrowia. Kiedy zdiagnozowano pierwsze przypadki koronawirusa w Polsce placówki medyczne zastosowały obostrzenia, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby. – Rozwiązania telemedyczne, jakkolwiek bardzo potrzebne i przydatne, nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach, które w wielu przypadkach pozostają niezbędne dla realizacji prawidłowego przebiegu procesu diagnostyki i leczenia. Dlatego proszę, by oceniając potrzeby pacjentów i wybierając optymalną drogę udzielania świadczeń zdrowotnych, nie stosować automatyzmu w wyborze rozwiązań telemedycznych, jako potencjalnie bezpieczniejszych. Konieczna jest każdorazowa ocena rzeczywistej potrzeby osobistego kontaktu z lekarzem, uwzględniająca dobro pacjenta i staranność udzielania świadczeń – uważa Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta.

W związku z tym rzecznik apeluje o analizę dotyczącą ograniczeń w organizacji świadczeń dla pacjentów, u których nie występuje podejrzenie zachorowania na COVID-19. Zdaniem rzecznika praw pacjenta powinny ulec złagodzeniu, w celu dostosowania ich do aktualnej sytuacji. – Głęboko wierzę w to, że jest możliwe zarówno zachowanie bezpieczeństwa personelu, innych pacjentów, jak i prawidłowej realizacji prawa do świadczeń zdrowotnych. Potrzeba zapewnienia starannej oceny zdrowia pacjentów i ich skutecznego leczenia powinna pozostać najwyższym priorytetem systemu ochrony zdrowia – dodaje Barłomiej Chmielowiec.

google_news
3 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
LISA
LISA
3 lat temu

A do niektórych przychodni nawet dodzwonić się nie można. Czeka się w kolejce do połączenia. Sekretarka mówi jesteś 7,6,5 w kolejce. Do pierwszego miejsca dociera się w miarę szybko-zależy od cierpliwości tych w kolejce przed tobą. Jeśli mają ograniczona cierpliwość to szybko odpadają i kolejka się zmniejsza. Najlepsze zaczyna się, gdy jesteś pierwszy w kolejce. Wtedy możesz czekać nawet 40 min. jak masz na tyle cierpliwości. Nikt nie odbiera. Przykładem jest jedna ze znanych przychodni w Skoczowie

Hermenegilda
Hermenegilda
3 lat temu
Reply to  LISA

Pełna zgoda. Co na to rzecznik bo nic nie wynika z apelu.

Hermenegilda
Hermenegilda
3 lat temu

Do kogo wystąpił i apeluje Rzecznik? Potrzebna odpowiedź a nie wiadomo skąd.