Wydarzenia Bielsko-Biała Czechowice-Dziedzice Żywiec

Podpisano umowę na studium wykonalności modernizacji trasy kolejowej z Czechowic-Dziedzic do Zwardonia

Fot. Paweł Szczotka

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała dzisiaj (9 grudnia) o podpisaniu umowy na opracowanie studium wykonalności na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń.

Jak podkreśla Katarzyna Głowacka z biura prasowego spółki PKP PLK opracowanie studium wykonalności to krok w kierunku usprawnienia podróży oraz przewozu ładunków na tej ważnej trasie dla regionu, kraju i międzynarodowych przewozów kolejowych.

W ramach studium wykonalności spółka PKP PLK przeanalizuje możliwości modernizacji linii od Czechowic-Dziedzic do Zwardonia. Uwzględnione będą przewozy w ruchu pasażerskim i towarowym. Efektem przyszłej modernizacji byłoby skrócenie czasu przejazdu oraz poprawa standardu podróży i zwiększenie dostępu do kolei. Podpisana umowa na studium wykonalności na odcinek Czechowice-Dziedzice – Zwardoń, pozwoli dobrze zaplanować kolejne projekty i rozwijać możliwości kolei zarówno w zakresie atrakcyjnych podróży, jak i sprawnego transportu towarów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu spółki PKP PLK.

Wspomniane prace studialne mają określić zakres projektu, jego efektywność i koszty realizacji. Dokumentacja przedprojektowa pozwoli na wybór najbardziej korzystnego wariantu modernizacji linii kolejowej.

W ramach studium rozważane będzie dobudowanie drugiego toru lub mijanek na odcinku jednotorowym od Wilkowic Bystrej do Zwardonia. Takie rozwiązania pozwalają na zwiększenie przepustowości, a tym samym przejazd większej liczby pociągów. Studium zakłada analizę trasy dla pociągów, które pojadą z większą niż obecnie prędkością od 120 do 160 km/h. W planach studium uwzględniona ma być modernizacja stacji i przystanków na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zwardoń. Zakładane warunki, to m.in. dostosowanie obiektów do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Przeanalizowana będzie również budowa nowych przystanków. W ruchu towarowym zakłada się wydłużenie torów na stacjach, co pozwoli na przyjmowanie pociągów do 750 m – podkreśla Katarzyna Głowacka.

Podpisana umowa o wartości niespełna 3 milionów złotych z firmą Arcadis zakłada, że prace studialne powinny się zakończyć do połowy 2022 roku.

Po opracowaniu studium wykonalności możliwe będzie rozpoczęcie prac projektowych, a następnie prac budowlanych w nowej perspektywie finansowej – dodaje Katarzyna Głowacka.

Dodajmy, że w przeszłości spółka PKP PLK już „brała” się za studium i modernizację linii do Zwardonia, ale niestety wszystko spaliło na panewce. Natomiast w ostatnich kilku latach z budżetu państwa prowadzono rewitalizację na odcinkach Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra oraz Żywiec – Cięcina (w dokumentach urzędowych podaje się Węgierska Górka) z całkiem dobrym efektem. Niestety zaplanowane już pieniądze na dalsze odcinki zabrano na sfinansowanie remontów kolejowych w innych częściach Polski. W tej sprawie kilka interpelacji złożyła poseł Małgorzata Pępek domagając się stanowczo wyjaśnień i przywrócenia pieniędzy, ale Ministerstwo Infrastruktury nie potrafi konkretnie i logicznie odpowiedzieć “lejąc wodę” w swoim urzędniczym bełkocie…

google_news
5 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Krzysztof
Krzysztof
3 lat temu

Drugi tor do Żywca! Austriacy zrobili w XIX wieku tunel pod Bielskiem na dwa tory. I co? Na Księżyc polecieliśmy, internety mamy, a tor do Leszczyn dalej jeden.

Hera
Hera
3 lat temu

I lepiej nie będzie Kiedyś mawiano propaganda dźwignią rozwoju Widać to dalej trwa.

Kri_
Kri_
3 lat temu

A do Krakowa dalej 3 godz. Żenada.

Burak
Burak
3 lat temu

Ileż to już razy modernizowano tę linię kolejową , a efekt jest taki, że pociąg ( ciuchcia na węgiel) z Żywca do Zwardonia 40 lat temu jeździł 75 minut i do dziś pociąg elektryczny jeździ w takim samym czasie zwalniając w okolicach Lalik do zawrotnej prędkości 15km/h . Na rowerze można szybciej przejechać tę trasę.

kierowca
kierowca
3 lat temu

Do Austrii z przesiadką będziemy jeździć PKP.
Bardzo dobra wiadomość.