Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn Czechowice-Dziedzice Żywiec Sucha Beskidzka Wadowice Oświęcim

Problemy ze zmianą biegów – możliwe powody awarii

Skrzynia biegów stanowi jeden z najważniejszych podzespołów układu napędowego. Niezależnie od tego, jakim typem samochodu się poruszamy, niezbędne będzie odpowiednie zadbanie o kondycję przekładni. Problemy ze skrzynią biegów mogą skutecznie uniemożliwić płynną jazdę, jak również całkowicie unieruchomić pojazd. Co może być źródłem awarii i jakie są jej objawy?

Co może wywołać awarię skrzyni biegów?

Trudności ze zmianą biegów mogą być skutkiem uszkodzenia zarówno całego mechanizmu, jak i poszczególnych elementów skrzyni. Problem mogą stanowić nawet najmniejsze podzespoły. Sprawna praca skrzyni biegów jest uzależniona również od układu sprzęgła, uczestniczącego w zmianie biegów i przenoszeniu napędu z silnika. Elementy sprzęgła, takie jak tarcza dociskowa – https://deler.pl/c/sprzeglo/tarcza-dociskowa-sprzegla, ulegają eksploatacji i w trakcie całego okresu użytkowania pojazdu ich wymiana z pewnością będzie konieczna.

Diagnozę warto zlecić mechanikowi, który pomoże nam określić, jaki problem prowadzi do nieodpowiedniej pracy skrzyni biegów. Jednym z powodów mogą być zużyte synchronizatory – charakterystyczne cechy to zgrzyt podczas wybierania biegu i wypadanie biegu podczas jazdy. Kolejnym częstym źródłem problemu są zużyte elementy przekładni lub sprzęgła.

Olej skrzyni biegów

Czasami może się zdarzyć, że żaden element mechanizmu skrzyni biegów nie uległ awarii, jednak problemy ze zmianą biegów wciąż występują. Aby dokładnie określić ich źródło, konieczna będzie diagnoza poszczególnych czynników związanych z pracą tego niezwykle istotnego komponentu. Warto przede wszystkim sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów – jego braki mogą powodować wyskakiwanie biegów, szybsze zużywanie się części, a czasami nawet zatrzymanie się samochodu w trakcie jazdy. Niekiedy potrzebna będzie wymiana oleju przekładniowego. Dotyczy to szczególnie jesiennych i zimowych miesięcy; wraz z obniżeniem temperatur powietrza olej staje się bardziej lepki, co z kolei powoduje utrudnienia w poprawnej pracy skrzyni. Czasami jednak wystarczy poczekać chwilę po uruchomieniu silnika, aż olej stanie się bardziej płynny. Innym czynnikiem, który może wywoływać trudności na tym polu, jest korzystanie ze zbyt gęstego oleju, który nie jest przeznaczony do danej skrzyni biegów.

Objawy awarii skrzyni biegów

Uszkodzona skrzynia biegów mocno daje się we znaki podczas jazdy – nawet niedoświadczony kierowca będzie w stanie stwierdzić brak pełnej sprawności tego komponentu. Problemy związane ze skrzynią biegów mogą wymagać kosztownych napraw, wobec czego z pewnością nie warto lekceważyć ich objawów. Oto najczęstsze znaki, które wskazują na awarię skrzyni:

  • charakterystyczne zgrzytanie podczas zmiany biegów,
  • luzy na drążku zmiany biegów przy wrzuconym biegu,
  • drgania gałki zmiany biegów podczas przyspieszania,
  • charakterystyczne wycie w trakcie jazdy,
  • stuknięcia podczas zmiany biegów.

Objawy awarii automatycznej skrzyni biegów nieco się różnią od tych, które możemy zauważyć podczas jazdy autem ze skrzynią ręczną. Wyróżnić możemy:

  • wycieki oleju,
  • brak wysokich biegów,
  • brak biegu wstecznego,
  • częste przekładanie biegów bez potrzeby,
  • rozłączanie napędu

Naprawa automatycznej skrzyni biegów może być o wiele bardziej kosztowna. Częstym źródłem problemów jest tutaj elektronika, która wymaga skorzystania ze specjalistycznego sprzętu. W takiej sytuacji niezbędne będzie wybranie się do serwisu, który ma dostęp do odpowiednich urządzeń.

Jak zapobiegać awariom skrzyni biegów?

Przy wystąpieniu awarii zazwyczaj nie będziemy mieć innego wyjścia niż szybkie wykonanie naprawy. Można jednak skutecznie zapobiegać problemom ze skrzynią biegów – należy przede wszystkim unikać kilku istotnych błędów. Trzymanie się tych zasad pozwoli zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu poświęconych na naprawę skrzyni biegów.

  1. Warto ograniczyć szybkość zmiany biegów. W tym momencie dochodzi do połączenia dwóch kół zębatych, które kręcą się kompletnie z inną prędkością. Przy zbyt szybkiej zmianie biegów synchronizator może nie nadążyć z płynnym dopasowaniem biegu, a to prowadzi do szybszego zużycia się elementów synchronizatora lub ich pęknięcia.
  2. Nigdy nie wrzucaj wstecznego biegu w trakcie jazdy do przodu. Koło zębate, które przypisane jest do biegu wstecznego, nie jest zsynchronizowane z resztą komponentów odpowiadających za jazdę do przodu. Takie działanie może skutkować uszkodzeniem kół zębatych skrzyni biegów.
  3. Należy zwrócić uwagę także na odpowiednie korzystanie ze sprzęgła. Gdy nie wciśniemy go do końca przy zmianie biegów, możemy usłyszeć charakterystyczne głośne zgrzytanie.
  4. Opieranie ręki o gałkę skrzyni biegów również może wywołać pewne problemy. Ciągłe wywieranie nacisku na gałkę może skutkować uszkodzeniem tulei, pierścieni synchronizatora, a także sprzężonych kół zębatych oraz łożyska przekładni.

google_news