Wojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał zgodę na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na budowę obwodnicy Oświęcimia, która rozpocznie się przy powstającej drodze ekspresowej S1. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że lada dzień ruszą prace budowlane.
Jak informuje GDDKiA w ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa, dwupasowa drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km. Obwodnica zaczynać ma się na wysokości Bojszów. Przebiegać będzie mostem na Wiśle przez Pławy, następnie tunelem pod torami kolejowymi, ulicą Ostatni Etap. Na granicy Oświęcimia i Rajska przetnie ul. Legionów, dalej przejdzie nowym mostem przez Sołę na wysokości ogródków na Kamieńcu i przez ul. Jagiełły, później granicą stawu Adolfin, obok ogródków Stare Stawy, i za Castoramą włączy się do drogi krajowej 44. Na przebiegu obwodnicy Oświęcimia planowane są węzły: przy ul. Legionów łączący się z drogą w kierunku Brzeszcz, przy ul. Jagiełły z drogą na Kęty i przy ul. Zatorskiej za Castoramą, ułatwiający zjazd w kierunku północnej obwodnicy miasta i Zatora. Inwestycja ma kosztować 467 mln zł i zakończyć się w kwietniu 2024 roku.
– Projekt musiał uwzględnić zapisy raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa. Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO – informuje GDDKiA.
– Budowa obwodnicy Oświęcimia jest dla naszego miasta inwestycją strategiczną. Na etapie jej planowania było wiele problemów, a nawet momentów krytycznych, które wymagały rozwiązań, konsensusu i zgody społecznej. Jak kwestie środowiskowe czy związane z miejscem pamięci. Było też kilka ważnych spotkań z przedstawicielami UNESCO, których przekonaliśmy, jak jest to ważna i niezbędna droga zarówno dla miasta, jak i dla miejsca pamięci. Po drodze były też trudności związane z przejściem przez gminę Brzeszcze czy w rejonie złóż kopalni Silesia. Obwodnica jest takim naszym kolejnym oknem na świat z połączeniem do systemu dróg ekspresowych i autostrad. Zyskają na tym nasi mieszkańcy, turyści i gospodarka – podkreśla prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut.
Jak dodaje w części południowo-zachodniej Oświęcim stanie się wielkim placem budowy.
– Będzie budowa mostów na Sole i na Wiśle ułatwiającego przejście w kierunku Bojszów czy przeprawa nad Młynówką. Przełożenia wymagać będzie rurociąg wysokoprężny w rejonie ul. Pod Olszyną. Wyzwaniem pod względem technicznym będzie też budowa przejścia pod torami kolejowymi w rejonie ul. Ostatni Etap – dodaje prezydent Janusz Chwierut.
Przestańmy traktować to miasto jako przybudówkę obozu.
Wielkie, potrzebne dzieło Która to obwodnica z obiecanych stu w kampanii wyborczej? Aby nie zapeszyć, proponuję zmienić na czas budowy nazwę ulicy Ostatni Etap.