Wydarzenia Oświęcim

Rusza budowa obwodnicy Oświęcimia

Fot. GDDKiA

Wojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał zgodę na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na budowę obwodnicy Oświęcimia, która rozpocznie się przy powstającej drodze ekspresowej S1. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że lada dzień ruszą prace budowlane.

Jak informuje GDDKiA w ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa, dwupasowa drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km. Obwodnica zaczynać ma się na wysokości Bojszów. Przebiegać będzie mostem na Wiśle przez Pławy, następnie tunelem pod torami kolejowymi, ulicą Ostatni Etap. Na granicy Oświęcimia i Rajska przetnie ul. Legionów, dalej przejdzie nowym mostem przez Sołę na wysokości ogródków na Kamieńcu i przez ul. Jagiełły, później granicą stawu Adolfin, obok ogródków Stare Stawy, i za Castoramą włączy się do drogi krajowej 44. Na przebiegu obwodnicy Oświęcimia planowane są węzły: przy ul. Legionów łączący się z drogą w kierunku Brzeszcz, przy ul. Jagiełły z drogą na Kęty i przy ul. Zatorskiej za Castoramą, ułatwiający zjazd w kierunku północnej obwodnicy miasta i Zatora. Inwestycja ma kosztować 467 mln zł i zakończyć się w kwietniu 2024 roku.

Projekt musiał uwzględnić zapisy raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa. Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO – informuje GDDKiA.

Budowa obwodnicy Oświęcimia jest dla naszego miasta inwestycją strategiczną. Na etapie jej planowania było wiele problemów, a nawet momentów krytycznych, które wymagały rozwiązań, konsensusu i zgody społecznej. Jak kwestie środowiskowe czy związane z miejscem pamięci. Było też kilka ważnych spotkań z przedstawicielami UNESCO, których przekonaliśmy, jak jest to ważna i niezbędna droga zarówno dla miasta, jak i dla miejsca pamięci. Po drodze były też trudności związane z przejściem przez gminę Brzeszcze czy w rejonie złóż kopalni Silesia. Obwodnica jest takim naszym kolejnym oknem na świat z połączeniem do systemu dróg ekspresowych i autostrad. Zyskają na tym nasi mieszkańcy, turyści i gospodarka – podkreśla prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut.

Jak dodaje w części południowo-zachodniej Oświęcim stanie się wielkim placem budowy.

Będzie budowa mostów na Sole i na Wiśle ułatwiającego przejście w kierunku Bojszów czy przeprawa nad Młynówką. Przełożenia wymagać będzie rurociąg wysokoprężny w rejonie ul. Pod Olszyną. Wyzwaniem pod względem technicznym będzie też budowa przejścia pod torami kolejowymi w rejonie ul. Ostatni Etap – dodaje prezydent Janusz Chwierut.

google_news
Studio_projektowe_d
Subskrybuj
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
OrWell
OrWell
3 miesięcy temu

Przestańmy traktować to miasto jako przybudówkę obozu.

pięknie
pięknie
3 miesięcy temu

Wielkie, potrzebne dzieło Która to obwodnica z obiecanych stu w kampanii wyborczej? Aby nie zapeszyć, proponuję zmienić na czas budowy nazwę ulicy Ostatni Etap.