Wydarzenia Wadowice

Stuletnie mosty w remoncie. O te perełki warto dbać

Fot. Wojciech Ciomborowski

Minęło grubo ponad 100 lat od rozpoczęcia budowy kanału nazywanego dziś Łączańskim i niemal wiek od jej zakończenia. Przerzucone przez niego mosty pomimo upływającego czasu zachowały swój urok, ale zaczęły już dopraszać się przywrócenia im pełnego blasku. Pierwszy krok ku temu został zrobiony.

Budowa kanału rozpoczęła się 27 grudnia 1911 roku i była wydarzeniem o randze ogólnopolskiej. Inwestycja, którą zapowiadano już od 1901 roku (podjęto nawet stosowną ustawę) miała na celu połączenie Dunaju, Odry, Wisły i Dniestru. Śmiały plan nawet jak na obecny rozwój technologii i inżynierii. Przerwał ją wybuch I wojny światowej. W okresie międzywojennym wznowiono prace, określając nową drogę wodną nazwą: Kanał Śląsk-Kraków. Wtedy też powstały liczące dziś już 100 lat mosty, będące dziś nie tylko ważnymi dla lokalnego ruchu przeprawami, ale i stanowiącymi ze względu na swój wygląd atrakcję turystyczną. Niestety, pierwotne plany zrealizowano w niewielkim stopniu. W połowie minionego ponownie przystąpiono do prac i zbudowano odcinek nazwany Kanał Łączany – Skawina, wykorzystywany na potrzeby elektrociepłowni w Skawinie, który stał się także rajem dla kajakarzy, ale i wędkarzy oraz ornitologów.

Na wykonanych przed 100 laty mostach na przestrzeni lat wykonywano jedynie drobne remonty i co najwyżej wymieniano ich nawierzchnię. W efekcie, dzięki swoim walorom architektonicznym nadal urzekają oko, ale do bicia pełnym blaskiem sporo im brakuje. Na razie wyjątek od tej reguły stanowi most w Brzeźnicy na ul. Spacerowej, na którym ostatnio wymieniono nie tylko nawierzchnię i podbudowę, ale także oczyszczono i pomalowano konstrukcję stalową i szereg innych prac. W ramach tej inwestycji zmodernizowano również niemal 140-metrowy odcinek drogi gminnej. Inwestycja kosztowała łącznie ponad 389,1 tys. zł (most – 333,4 tys., droga 55,7 tys.), z których gmina aż 265,8 tys. pozyskała ramach Funduszu Dróg Samorządowych.

Z tego samego funduszu uzyskała również 379,7 tys. na kosztującą w sumie 542,4 tys. odnowienie mostu w Nowych Dworach na drodze wiodącej do Chrząstowic (koszt ponad 374,1 tys.) oraz modernizację 400-metrowego odcinka drogi gminnej w Nowych Dworach i niespełna 212-metrowego w Chrząstowicach (za 168,3 tys.). W tym przypadku zdążono już uwinąć się z pracami drogowymi, a remont mostu przewidziano na wiosnę gdy poprawią się warunki pogodowe. Podobnie jak w Brzeźnicy stara nawierzchnia zostanie rozebrana i ułożona z nowych elementów i na nowo wykonana z drewna, ale wcześniej zabezpieczona będzie metalowa konstrukcja przeprawy. Jednocześnie uzupełnione zostaną elementy stalowych poręczy i odbudowane betonowe elementy. Prace mają zakończyć się przed do 30 czerwca tego roku.

google_news