Wydarzenia Bielsko-Biała

Szybciej do Czadcy i Żyliny

To dobra wiadomość dla mieszkańców Bielska-Białej i okolic. Od soboty, 10 czerwca, mogą dojechać znacznie szybciej do Czadcy czy Żyliny na Słowację, a więc i na południe Europy. A wszystko to dzięki otwarciu nowej drogi ze słowackiej strony do Zwardonia.

To odcinek około 15,4 km od Zwardonia do miejscowości Svrcinovec, gdzie łączy się z drogą z Czeskiego Cieszyna w kierunku Czadcy i Żyliny. Nowa trasa ze Słowacji do Zwardonia określana jest jako autostrada D-3 z jedną jezdnią. Dla bielszczan oznacza ona znacznie szybsza podróż, bo na tym odcinku można jechać z prędkością do 100 kilometrów na godzinę (z wyjątkiem tuneli: Polana o długości 898 metrów, gdzie jest ograniczenie do 80 km na godzinę i Svrcinovec o długości 420 metrów, gdzie prędkość maksymalna to 70 km na godzinę). Wcześniej trzeba było jechać przez centra miejscowości Skalite i Čierne. To mocno zniechęcało kierowców do jazdy przez Zwardoń, mimo iż prowadząca tędy trasa z Bielska do Czadcy jest krótsza o około 12 km niż przez Cieszyn. Teraz jadąc z Bielska kierowcy dojeżdżają aż do Przybędzy wygodną ekspresówką S-1. Stąd trzeba przejechać przez centra Wę- gierskiej Górki, Ciśca i Milówki, gdzie na pograniczu z Kamesznicą wjeżdża się na estakadę ekspresówki S-1. Stąd dalej mknie się wygodną i szybką trasą przez Zwardoń aż do słowackiego Svrcinovca przed Czadcą. To w sumie 26,1 km trasy. Cała nowa trasa D-3 Zwardoń – Skalite – Svrcinovec kosztowała ponad 417 milionów euro. Budowa odcinka Skalite – Svrcinovec (12,3 km) trwała od października 2013 roku, a odcinka Zwardoń – Skalite (3,1 km) od… 1997 roku. Na ca- łej trasie jest kilka wysokich i długich mostów, w tym Valy, którego wysokość wynosi 84 metry. To najwyższy most w środkowej Europie. Do jego budowy użyto aż 12 tysięcy kubików betonu i 2030 ton stali. Znajdują się na nim osłony przeciwwiatrowe, których do tej pory użyto we Francji i Chorwacji. Jest także punkt odpoczynkowo-widokowy – Čierne, ale usytuowany tylko w kierunku na Zwardoń.

– Nowy odcinek od Svrcinovca do Zwardonia pozwala kierowcom na zaoszczędzenie 9 minut w porównaniu do starej słowackiej drogi krajowej numer 12 do Zwardonia, która wiedzie przez centra miejscowości Čierne i Skalite. Główne zadanie, jakie ma do spełnienia, to odciążenie dróg wiodących ze Słowacji do Polski przez Chyżne oraz przez Czechy i Cieszyn – podkreśla Michaela Michalová, rzecznik prasowy Narodnej dialnicnej spolocnosti z Bratysławy.

Dla przypomnienia dodajmy, że otwarcie tego odcinka oznacza zniesienie dotychczasowego ograniczenia tonażowego dla ciężarówek do 7,5 ton i tym samym umożliwienie przejazdu tirom przez Zwardoń, a zarazem przez centra Milówki, Ciśca i Węgierskiej Górki.

google_news