Wydarzenia Bielsko-Biała

To największa drogowa inwestycja Bielska-Białej. Modernizacja Cieszyńskiej oficjalnie zakończona (zdjęcia, wideo)

Zdjęcia: Marcin Kałuski, wideo: Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej

Dzisiaj uroczyście podsumowano największą drogową inwestycję Bielska-Białej. Wykonywane przez spółkę Eurovia Polska prace na czterokilometrowym odcinku ulicy Cieszyńskiej trwały 2,5 roku i kosztowały 150 milionów złotych. – Dzisiaj możemy cieszyć się solidnie wykonaną robotą i dobrze wykorzystanymi środkami unijnymi – stwierdza Wojciech Waluś, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej.

– Rozmach i skala inwestycji w środku miasta budziły obawy i wątpliwości. Staraliśmy się to zrozumieć, mając świadomość, że trudno sobie wyobrazić kształt docelowych rozwiązań. Dlatego warto docenić tych, którzy od początku popierali to przedsięwzięcie i konstruktywnie włączyli się w ostateczny kształt inwestycji. Nowe ronda mają szansę stać się wizytówkami miasta – mówił podczas uroczystości w ratuszu szef MZD. Podkreślał, że trwająca 29 miesięcy budowa była trudna i skomplikowana. – Dla mieszkańców to uciążliwe objazdy. Z punktu widzenia wykonawcy, to brak możliwości realizacji zgodnie z harmonogramem, bowiem nie miał wszystkich działek, napotykał na kolizje z instalacjami. Do tego sytuacja z Covid-19, która zaskoczyła cały świat i spowolniła proces budowy, a na koniec zima, która nie pozwoliła realizować harmonogramu. Wiosną tego roku mieliśmy obawy, czy uda się wyrobić w czasie. Mobilizacja była jednak tak duża, że zdążyliśmy rzutem na taśmę. Mam nadzieję, że szybko ulecą negatywne emocje. Dzisiaj możemy się cieszyć – dodał Wojciech Waluś. Podkreślał, że dzisiaj Cieszyńska współtworzy znakomitą sieć dróg miejskich, doskonale skomunikowaną z drogą ekspresową.

Jarosław Klimaszewski, prezydent Bielska-Białej, przypomniał, że idea przebudowy ulicy Cieszyńskiej zrodziła się jeszcze w 2012 roku, gdy samorząd za czasów prezydenta Jacka Krywulta wydał decyzje, umożliwiające ubieganie się o środki unijne. Ostatecznie pozyskano 70 milionów złotych. – Reszta pochodzi z podatku naszych mieszkańców, którym za to dziękuję – szczególnie tym sceptycznym, którzy z biegiem czasu dali się przekonać – wskazał. Przypomniał zamieszanie związane z opóźnieniem startu inwestycji i oczekiwaniem na wyrok sądu administracyjnego. – Ostatecznie rekompensaty dla mieszkańców były godziwe – ocenił. – Gdybyśmy budowę drogi rozpoczynali dzisiaj, to koszt byłby o kilkadziesiąt milionów wyższy i trudny dla nas do udźwignięcia – dodał. Prezydent dziękował zespołom Miejskiego Zarządu Dróg i Eurovia Polska za profesjonalizm, życzliwość i merytoryczną współpracę. Pochwalił też władze Spółdzielni Mieszkaniowej „Strzecha”, z którymi dużo dyskutowano o szczegółach realizacji budowy w pobliżu jej budynków wielorodzinnych. – To nie była łatwa inwestycja, szczególnie że mieliśmy albo deszczową, albo śnieżną pogodę. Ważne było to, że przy problemach, których było bez liku, zachowaliśmy podejście partnerskie i życzliwe. Nie było żadnej spychologii, a każdy problem był wspólny – spuentował gospodarz Bielska-Białej.

Arkadiusz Kierkowicz, wiceprezes zarządu Eurovia Polska i dyrektor Regionu Południe zauważył, że inwestycja zmieniła komunikacyjne oblicze miasta. – Jestem dumny, że prowadziliśmy ją właśnie tutaj, w Bielsku-Białej, gdzie Eurovia ma swoje początki. Udało się nam tego dokonać wspólnie, bo wszystkie strony pracowały z równym zaangażowaniem i wzajemnym zaufaniem. Dziękuję władzom miasta z prezydentem i jego służbom za czujne oko i zdrowy rozsądek, a także naszym partnerom, dostawcom, podwykonawcom i usługodawcom. To było wyjątkowo zespołowe zadanie. Życie wykonawcy nie jest łatwe, jeśli przez tyle czasu występują utrudnienia, jednak mogliśmy liczyć na życzliwość. Dziękuję mieszkańcom za wyrozumiałość i cierpliwość – mówił.

Andrzej Gruszka, dyrektor Oddziału Kraków spółki Eurovia SA oraz Witold Miśtak, dyrektor kontraktu i kierownik budowy także podziękowali wszystkim stronom za współpracę, ale i podkreślali wysiłek zespołu Eurovia Polska. – Było to duże wyzwanie organizacyjne i technologiczne, ale dzięki współpracy rozwiązaliśmy wszystkie problemy, jakie się pojawiły – mówił Andrzej Gruszka, gdy uroczystość przeniosła się w pobliże rondo nieopodal lotniska w Aleksandrowicach.

Uczestniczący w wydarzeniu parlamentarzyści, w tym Agnieszka Gorgoń-Komor, Mirosław Suchoń i Małgorzata Pępek mówili, że są pod wielkim wrażeniem efektów budowy. – To już koniec korków na Cieszyńskiej! – cieszyli się.

Budowa ulicy Cieszyńskiej polegała na kompleksowej przebudowie czterokilometrowego odcinka, z czego aż 3,5-kilometrowy – od ronda „Hulanka” – stał się dwupasmowy. Jezdni na całej długości towarzyszą chodniki i ścieżki rowerowe. Zakres robót objął budowę dwóch podziemnych przejść dla pieszych – jednego w Wapienicy, a drugiego przy osiedlu Wojska Polskiego, dwóch mostów, jedenastu przepustów, a także pełną przebudowę mediów, w tym sieci gazowej, wodociągowej, ciepłowniczej, energetycznej, oświetleniowej i teletechnicznej, w tym budowę nowej kanalizacji teletechnicznej. W celu maksymalnego usprawnienia ruchu komunikacyjnego, projekt zakładał także rozbudowę kilku skrzyżowań, w tym czterech z sygnalizacją świetlną, budowę trzech rond turbinowych w ciągu głównym ulicy Cieszyńskiej oraz dwóch minirond. Działaniom na odcinku głównym towarzyszyła kompleksowa przebudowa kilkunastu sąsiednich ulic wlotowych o łącznej długości czterech kilometrów.

Glos_praca
Subskrybuj
Powiadom o
guest
15 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Hermenegilda
Hermenegilda
2 miesięcy temu

A co to? Jakiś nowy sezon alternatywy 4 kręcą w Bielsku? Na marginesie to fajne show wam tu niemcy robią – podobnie jak w afryce tylko tam dorzucają jeszcze szkiełka i świecidełka dla dzikusów. To dla was poloczkowie będzie jak znalazł – kiedy zmieniacie hymn na dojczland, dojczland uber alles?

Chyży Ruj
Chyży Ruj
2 miesięcy temu

Jak rozumiem EUROVIA została ukarana za wielokrotne przesuwanie terminu oraz zobowiązana do poprawienie fuszery? Zawiadamiam Prokuraturę profilaktycznie!

Apsik
Apsik
2 miesięcy temu
Reply to  Chyży Ruj

Boraczku, ty to “se” możesz. hermenegildo i czy bucu od lemingów w innych wcieleniach.

Chyży Ruj
Chyży Ruj
2 miesięcy temu
Reply to  Apsik

CIĄ GNIJ DRUTA KOORWO niemiecka 😀

Apsik
Apsik
2 miesięcy temu
Reply to  Chyży Ruj

Nie wszyscy są ciotami jak ty. Musiałeś mieć smutne życie.

Konstantynopolitańczykówna
Konstantynopolitańczykówna
2 miesięcy temu
Reply to  Apsik

I ma

Hermenegilda
Hermenegilda
2 miesięcy temu
Reply to  Apsik

Nie “ciotami” tylko lgbtq – będź postępowy jak kubciński!

Konstantynopolitańczykówna
Konstantynopolitańczykówna
2 miesięcy temu

Do wyobrażenia sobie kształtu przyszłych rozwiązań służy projekt. Nie widać docenienia roli projektantów.

Vija
Vija
2 miesięcy temu

Ot.. mądrego to i dobrze posłuchać!

Konstantynopolitańczykówna
Konstantynopolitańczykówna
2 miesięcy temu
Reply to  Vija

Nie widzę w tym mądrości lecz potrzebę patrzenia szerzej.

Zakrystian
Zakrystian
2 miesięcy temu

I żadnego księdza z pokropkiem? Toż to trasa biegnie przez teren ze 3-ch parafii. I żaden “dobrodziej” się nie załapał? Oj nie ładnie.

Konstantynopolitańczykówna
Konstantynopolitańczykówna
2 miesięcy temu
Reply to  Zakrystian

Nieładnie pisać nie ładnie.

Karol
Karol
2 miesięcy temu
Reply to  Zakrystian

Brakło kasy na co łaska 50tyś

Edward
Edward
2 miesięcy temu
Reply to  Zakrystian

Ważne, że kropił Twoje auto dwa tygodnie temu w niedzielę bo sam chciałeś.

Wojtek
Wojtek
2 miesięcy temu

Super!