Franczyza to pomysł na biznes, który cieszy się dużą popularnością wśród przedsiębiorczych osób. Na rynku działa wiele sieci franczyzowych. Ich oferta jest zróżnicowana, zatem warto ją dokładnie przeanalizować, zanim podejmie się decyzję o przystąpieniu do wybranej przez siebie franczyzy.
Poszczególne oferty franczyzy mogą się różnić, jeśli chodzi np. o koszty początkowe, dostęp do technologii czy też kwestie ubezpieczenia.
Franczyza a koszty początkowe
Otwarcie franczyzy wiąże się z określonymi opłatami na początek. Niezbędne jest przede wszystkim wyposażenie oraz zatowarowanie. Franczyzodawcy różnie podchodzą do tego tematu, co wiąże się z dużymi różnicami w kosztach startu biznesu w poszczególnych sieciach. Najczęściej trzeba się liczyć jednak z opłatami od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. To dlatego warto porównać ze sobą oferty franczyz.
Dostęp do nowoczesnych technologii we franczyzie
Rozpatrując konkretną ofertę franczyzy, warto zwrócić uwagę na dostępne w jej sklepach nowoczesne technologie, pomocne w prowadzeniu biznesu. Inteligentne lodówki, smart słuchawki czy też aplikacja na smartfona wspierająca zarządzanie sklepem – to narzędzia, które pomogą w zdobyciu przewagi konkurencyjnej w każdym sklepie franczyzy, także w małym mieście. Codzienne zadania z taką aplikacją są ponadto łatwiejsze do zrealizowania. Zapewnia ona też oszczędność czasu.
Ubezpieczenie franczyzy
Polisa ubezpieczeniowa na franczyzę gwarantuje kompensatę części zadłużenia biznesu w razie zakończenia działalności gospodarczej. Podejmując decyzję o wyborze konkretnej oferty franczyzy, warto zwrócić uwagę na jej warunki (a więc wysokość sumy, która będzie pokryta), jak i miesięczny koszt składki.
Jaką franczyzę wybrać?
Na polskim rynku działa wiele sieci sklepów handlowych. Biorąc pod uwagę dostępne oferty franczyzy, czołowe pozycje w rankingach zdobywa Żabka. Wyróżnia się ona nie tylko rozpoznawalną kolorystyką i logotypem, lecz również:
– niskimi kosztami na start (wymagane zaledwie ok 5.000 zł wkładu własnego za przystąpienie do sieci franczyzowej, pokrywającego zakup kasy fiskalnej, opłacenie koncesji na alkohol oraz towarów regionalnych – jak np. pieczywa, warzyw i owoców),
– korzystaniem z szeregu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, w tym z dedykowanej aplikacji sklepowej, która wspiera franczyzobiorców w zdalnym zarządzaniu większością procesów zachodzącym w sklepach (np. raporty ze sprzedaży, weryfikacja terminów dostaw towaru), która pozwala na delegowanie zadań do podłączonych do niej pracowników sklepu),
– „Polisą na biznes” – zbiorowym ubezpieczeniem dostępnym dla wszystkich franczyzobiorców bez względu na staż i sytuację finansową, które zapewnia ochronę przed ewentualnymi stratami finansowymi na zakończenie współpracy.