Porady i inspiracje

Wodne czyszczenie DPF – na czym to polega?

Filtr cząstek stałych, inaczej nazywany filtrem DPF (z ang. diesel particulate filter) lub filtrem FAP (z fr. filtre à particules) to niezbyt dobrze kojarzony element samochodu. Wszystko dlatego, ze jeszcze do niedawna przysparzał właścicielom pojazdów z silnikiem diesla częstych i sporych kłopotów, zarówno z eksploatacją samochodów, jak i ze sporymi kosztami. Okazuje się jednak, że wcale nie musi kojarzyć się z kłopotami! Jeśli tylko będziemy pamiętać o odpowiedniej eksploatacji samochodu i właściwej technice jazdy, a także o profilaktyce – czyli o czyszczeniu (regeneracji) filtra DPF, niedużym kosztem możemy zapewnić sobie bezproblemową jazdę i brak kłopotów z filtrem cząstek stałych na długie lata.

Jeszcze jakiś czas temu powszechnie uważano, że zapchany filtr DPF / FAP nie może być dalej eksploatowany. Poddawano go zatem wymianie na nowy element, lub też (co gorsza!) całkiem usuwano z układu. Obecnie wiemy już, że może to spowodować nie tylko mandaty i niedopuszczenie pojazdu do ruchu, ale także późniejsze kłopoty z silnikiem i układem wydechowym.

Na szczęście dziś wiadomo już, że póki filtr nie posiada sporych uszkodzeń mechanicznych, można go oczyścić i zregenerować, co sprawi, że zyska parametry jak fabryczne i bez problemu będzie mógł dalej służyć. Wszystko to niewielkim kosztem!

Sprawdź jak wykonujemy czyszczenie i regenerację DPF w naszej firmie.

Oczywiście, jeśli filtr jest uszkodzony, zachodzi tutaj konieczność jego wymiany. Rzeczywiście jest to spory wydatek, zazwyczaj od ok. 1500 zł do ok. 4 000 zł. Oryginalny filtr zakupiony w ASO to jeszcze większy wydatek, ponieważ może kosztować nawet ponad 10 000 zł! Wysokie ceny biorą się z wysokich cen materiałów, z których zbudowany jest filtr, bowiem na powierzchni ścianek jego kanałów osadzone są cząstki platyny. Nie jest to surowiec tani, a w dodatku okazuje się nie całkiem odporny na wysokie temperatury – dlatego też podczas eksploatacji systematycznie jest niszczona. Jeśli jednak pamiętać będziemy o odpowiedniej profilaktyce, możemy być spokojni, że nasz filtr przetrwa z nami naprawdę długo!

Filtr cząstek stałych DPF – czym jest i do czego służy?

Filtr cząstek stałych jest to element układu wydechowego samochodów z silnikiem diesla. Spełnia on dwie podstawowe funkcje:

Zatrzymywanie zanieczyszczeń w formie stałych (sadza, popioły), które wydobywają się z silnika podczas spalania paliwa. Gdy spaliny przechodzą przez filtr DPF, zanieczyszczenia stałe są filtrowane w sposób fizyczny, osiadając na ściankach filtra. W jaki sposób zostają tam zatrzymane? Zanieczyszczenia zatrzymują się na jego specjalnie zbudowanych, zagęszczonych kanalikach od strony wlotowej, a następnie wylotowej. Ponieważ kanaliki są naprzemiennie zamykane, to te stałe zanieczyszczenia, które nie zmieściły się w drobnych otworach kanalików, pozostają na ściankach filtra.

Jak łatwo się domyślić, osadzone na ściankach filtra zanieczyszczenia mogłyby bardzo szybko doprowadzić do jego zapchania. Dlatego też drugą funkcją filtrów DPF jest wypalanie osadzonych na ściankach filtra cząstek stałych. Dzieje się to co ok. kilka przejechanych tysięcy kilometrów, w podwyższonej temperaturze, wynoszącej ok. 600°C. Samochód w tym celu potrzebuje odpowiednich warunków: określonej, nie za niskiej prędkości, średnich obrotów, oraz braku zmiany biegów przez pewien czas. Doskonale nadają się do tego warunki jazdy panujące na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. Jeśli jednak przez jakiś czas samochód nie jest w stanie wygenerować takich warunków, ponieważ np. jeździmy tylko po mieście, spalenie cząstek nie jest możliwe. Prowadzi to do stopniowego zapychania filtra sadzą – sporymi zanieczyszczeniami stałymi. Czy jeśli jednak wypalanie zanieczyszczeń przebiegnie z sukcesem, czy filtr zostanie całkowicie oczyszczony? Niestety nie – co prawda stałe zanieczyszczenia w formie dużych cząstek sadzy zostaną wypalone, jednak pozostaną w filtrze osadzone drobniejsze cząstki – popioły, których samochód nie jest w stanie wypalić samodzielnie, w trakcie jazdy. Jeśli więc na ściankach filtra w wyniku eksploatacji nagromadzi się sporo cząstek popiołu, filtr nadaje się do czyszczenia. Aby zrobić to skutecznie, polecamy skorzystać z wodnej metody czyszczenia. Wykazuje ona skuteczność na poziomie aż 98-99%!!

Jeśli DPF jest tak problematycznym elementem wyposażenia samochodu, to po co w zasadzie jest montowany do samochodów? Przede wszystkim ze względów środowiskowych. Powstający wskutek emisji szkodliwych gazów oraz pyłów do powietrza smog zanieczyszcza powietrze, którym oddychamy. Szkodliwe gazy i pyły powstają głównie w wyniku przemysłu, ale są oczywiście również przez gospodarstwa domowe oraz samochody.

Filtr cząstek stałych „wyłapuje” najgorsze zanieczyszczenia, dzięki czemu nie dostają się one do atmosfery i nie wpływają aż tak na pogorszenie jakości powietrza. Filtry cząstek stałych stosowane obecnie, których głównym zadaniem jest dopalanie szkodliwych cząstek sadzy, mają skuteczność wypalania na poziomie nawet 99%. Były stosowane już na początku XXI wieku, a wraz z rosnącą świadomością środowiskową, stawały się coraz ważniejsze i coraz bardziej rozwijane. Od 2010 roku są elementem obowiązkowym dla wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów z silnikiem diesla, a brak takiego filtra oznacza poważne konsekwencje z eksploatacją samochodu, a także mandaty i inne kary. Dodatkowo, samochód bez sprawnego filtra nie przejdzie przeglądu, a ubezpieczyciel nie musi wypłacać w przypadku szkody żadnego odszkodowania, gdyż podpisana z nim umowa będzie nieważna (bezprawna ingerencja w stan i wyposażenie obowiązkowe samochodu).

Wodne czyszczenie i regeneracja filtrów DPF – najlepszy sposób na przywrócenie sprawności zapchanego filtra

Tak jak wspominaliśmy, jeszcze całkiem niedawno (obecnie na szczęście już rzadko jest to spotykane), zamiast odpowiedniej eksploatacji filtra i profilaktyki, często do czynienia mamy również z całkowitym wycięciem filtra DPF. Poruszanie się pojazdem bez sprawnego filtra jest nielegalne, taki pojazd nie zostanie również dopuszczony do ruchu podczas przeglądu technicznego. Niestety w praktyce –ciężko sprawdzić lub brak obecności filtra w układzie, gdyż trzeba byłoby rozebrać auto na czynniki pierwsze. Dodatkowo, kierowców nie odstraszają stosunkowo niskie kary za brak sprawnego filtra. Dlatego też istnieje sporo punktów z usługami wycinania DPF. Nie jest to jednak tania usługa – koszt wycięcia filtra oraz pozostałych elementów to powyżej 1000 zł, usługa taka może kosztować nawet do kilku tysięcy złotych. Czy to zatem opłacalne?

Dlaczego czyszczenie filtra cząstek stałych i jego regeneracja to najlepsze rozwiązanie?

Po pierwsze, to się opłaca! Usługa nie jest droga – ceny rozpoczynają się już od 349 zł. Jest to z pewnością mniej niż koszt usunięcia filtra z samochodu, a nie narażamy się na dodatkowe koszty czy mandaty związane z nielegalnym poruszaniem się pojazdem bez filtra.

Po drugie – w obecnych czasach konieczne jest dbanie o środowisko. Stosując się do norm środowiskowych, także do posiadania sprawnego filtra DPF, mamy wpływ na zmniejszenie emisji szkodliwych spalin, zmniejszając ryzyko powiększenia dziury ozonowej i zmian klimatycznych. Zapewniamy sobie, naszym dzieciom oraz wnukom i kolejnym pokoleniom zdrowsze powietrze do oddychania!

Zdrowsze powietrze oznacza również bezpośrednie polepszenie jakości naszego życia, m.in. znaczne zmniejszenia ryzyka wielu groźnych i zabójczych chorób, w tym nowotworowych.

Postępujmy legalnie! Jazda samochodem z usuniętym filtrem DPF jest nielegalna (w Polsce zostanie zatrzymany dowód rejestracyjny samochodu i zapłacimy do 500 zł mandatu, dodatkowo musimy liczyć się z konsekwencjami – np. brakiem odpowiedzialności za szkody i brakiem wypłaty świadczeń przez ubezpieczyciela). W innych krajach konsekwencje są jeszcze bardziej bolące: przykładowo, w Czechach zapłacimy w przeliczeniu ok. 8 000 zł, zaś w Austrii ok. 4 000 – 4 500 €. Wiąże się to bowiem z zakazem dalszej jazdy, a zatem z obowiązkowym wezwaniem lawety i brakiem możliwości dalszego podróżowania.

Samochód z wyciętym filtrem, jeśli zostanie to wykryte, nie zostanie dopuszczony do ruchu podczas przeglądu technicznego.

Na czym polega wodne czyszczenie DPF?

Wodne, inaczej hydrodynamiczne czyszczenie filtrów cząstek stałych DPF / FAP bywa również nazywane praniem filtra cząstek stałych. To dlatego, że wykorzystuje się w tym celu specjalne, profesjonalne maszyny do czyszczenia DPF nazywane „pralkami DPF”. Wybierając profesjonalny punkt usługi czyszczenia DPF, który działa zgodnie z wysokimi standardami i ma doświadczenie w tym zakresie oraz potrzebne certyfikaty, zapewniamy sobie najwyższą jakość usług i skuteczność. W innym wypadku, wybierając niesprawdzone miejsce, moglibyśmy np. dopuścić do uszkodzenia monolitu.

Jak zatem przebiega czyszczenie DPF?

Filtr musi zostać zdemontowany. Jest to często problematyczne, ponieważ często jest on umieszczony w schowanych, mało dostępnych miejscach, za silnikiem.

Następnie filtr zostaje oceniony z wykorzystaniem kamerki endoskopowej. W tym etapie oceniany jest ogólny stan filtra, jego stopień zapchania / zanieczyszczenia oraz sprawdzenie ewentualnych uszkodzeń mechanicznych filtra i ich wielkości. Przy zbyt sporych zanieczyszczeniach, niestety konieczna będzie wymiana filtra.

Kolejny etap to wstępne czyszczenie z największych zanieczyszczeń na zewnętrznej powierzchni filtra. Element ten umieszcza się w tzw. kąpieli wodnej, która ma za zadanie rozmiękczyć zanieczyszczenia i ułatwić ich usunięcie w późniejszych etapach czyszczenia. Kąpiel taką przygotowuje się z gorącej wody z dodatkiem środków zmiękczających popiół.

Zasadnicze czyszczenie filtra odbywa się w specjalnych maszynach, tzw. pralkach DPF. Filtr umieszczany jest w maszynie ze złączami, które zaślepiają otwory filtra. Filtr zostaje wstępnie oczyszczony poprzez przepuszczenie przez niego sprężonego powietrza. Ten etap umożliwia również dokładniejsze określenie stanu filtra i parametrów przepływu przez filtr. Następnie przez filtr przepuszczana jest impulsami ciepła woda z dodatkiem substancji czyszczących, pod zwiększanym ciśnieniem, aż do osiągnięcia ok. 5 bar. Pulsacyjne, silne strumienie wody wybijają z kanalików popioły i inne zanieczyszczenia i wypłukują je z jego wnętrza. Analogiczny sposób czyszczenia przeprowadzany jest dla drugiej strony filtra, po jego odwrócenia. Proces ten prowadzi się etapami – aż do skutku, czyli zyskania odpowiednich parametrów przepływu powietrza przez filtr. Uzyskane parametry powinny być zbliżone do fabrycznych parametrów nowego filtra.

Samo czyszczenie filtra trwa ok. 30 – 60 minut. Po zakończeniu cyklicznego przepuszczania impulsów wody przez filtr, znów przeprowadza się testy DPF. Jeśli stan techniczny filtra jest zadowalający, i parametry przepływu powietrza przez filtr są zbliżone do parametrów fabrycznych, DPF zostaje wysuszony można znów zamontować do samochodu, gdyż będzie poprawnie spełniał swoje funkcje.

Hydrodynamiczna regeneracja DPF i jej zalety

Hydrodynamiczne (wodne) czyszczenie filtra cząstek stałych DPF z wykorzystaniem strumieni wody to metoda stosunkowo niedroga, a uznawana jest za najbardziej skuteczną z dostępnych na rynku. Zapewnia ona całkowite bezpieczeństwo dla filtra, ponieważ nie jest konieczna ingerencja w jego budowę. Przy wodnym czyszczeniu filtra również środowisko nie jest poszkodowane, ponieważ cykl czyszczenia i wypłukiwania popiołu przeprowadzany jest w maszynie, w zamkniętym obiegu.

Strach przed słowem „zapchany filtr DPF” nie jest już zatem konieczny. W przeszłości, gdy nie znano jeszcze tak nowoczesnych metod czyszczenia filtra, technologia filtrów cząstek stałych rzeczywiście mogła przyprawiać o ból głowy, ponieważ wiązała się ze sporymi problemami i wydatkami. Obecnie większość filtrów DPF (o ile nie są mocno uszkodzone), może zostać oczyszczona do stanu fabrycznego, dzięki czemu filtr taki może funkcjonować sprawnie jeszcze przez wiele tysięcy kilometrów. Zapraszamy do skorzystania ze skutecznego, atrakcyjnego finansowo czyszczenia DPF. Obsługujemy klientów z całego kraju!

google_news