Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn Czechowice-Dziedzice Żywiec Sucha Beskidzka Wadowice Oświęcim

Wygeneruj koszty i… 6 dobrych rad dla przedsiębiorców na koniec roku

Coraz bliżej święta i koniec roku. Biegamy za prezentami, szykujemy dom i dekoracje. W ferworze bożonarodzeniowych spraw do załatwienia możemy zapomnieć o kilku istotnych kwestiach firmowych. Jeśli jesteś przedsiębiorcą – nie zapomnij zrobić tego przed końcem roku.

 

W przedsiębiorstwach nie tylko z Bielska-Białej, ale i całego kraju pod koniec roku dużo się dzieje. Sporządza się inwentaryzacje, remanenty, spisy z natury, liczy przychody, podatki. To istotny czas, by pomyśleć o paru sprawach, żeby zyskać, a nie stracić.

 

O czym powinien pamiętać przedsiębiorca przed końcem roku lub na przełomie roku?

 

Zrobienie… zakupów

Jeśli potrzeba – kupujmy… I mowa tu nie o świątecznych prezentach, ale o tzw. wydatki celowe, takie, które pomniejszą należny podatek. Co można kupić, żeby móc odliczyć od podatku?

– Mogą to być zakupy niezbędnego dla firmy wyposażenia lub środka trwałego. Można zdecydować się np. na zakup telefonu, komputera, samochodu. Prawidłowym wydatkiem będą także wydatki na reklamę. W grę wchodzą również koszty związane z użytkowaniem pojazdu, czyli zakup paliw, przeglądu, napraw – wymienia Tomasz Polak z Biura Podatkowego Polak&Wspólnicy z Cieszyna i dodaje: – Naszym klientom zawsze doradzamy i przypominamy o możliwościach odliczeń. Wspólnie analizujemy, jakie opcje będą najkorzystniejsze w danym przypadku.

Wspólne rozliczenie z małżonkiem

Kolejnym sposobem, żeby uniknąć podwyższonej stawki podatkowej jest wspólne rozliczenie z współmałżonkiem (kiedy ta druga osoba nie przekracza progu podatkowego). – Możemy się rozliczyć ze współmałżonkiem nawet jeśli przedsiębiorca dopiero w grudniu wstąpił w związek małżeński i dzięki temu zmniejszyć przychód, dzieląc go na dwa, co pomoże uniknąć wejścia w drugi próg podatkowy. Jest to nowość związana z Nowym Ładem i obowiązuje dopiero od tego roku. – radzi Polak.

Inwentaryzacja, spis z natury

Czym jest inwentaryzacja? Polega ona na rzetelnym zaewidencjonowaniu każdego składnika majątku znajdującego się na stanie magazynu czy sklepu. Ze względu na charakter prowadzonej działalności gospodarczej i jej zakres należy odpowiednio dobrać sposób przeprowadzenia spisu.

Założenie profilu PUE ZUS

Od 1 stycznia 2023 każdy, kto jest płatnikiem składek, ma ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Lepiej o nim nie zapomnieć. – Ten obowiązek dotyczy nie tylko wszystkich przedsiębiorców, ale też osób fizycznych, osób prawnych ( np. jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej – wyjaśnia Polak z biura księgowego z Cieszyna.

Jest wiele możliwych sposobów założenia konta PUE ZUS, w tym online – zerknij w tym celu na stronę ZUS i kliknij w zakładkę „Zarejestruj w PUE ZUS”.

Zmiana formy opodatkowania

Być może inna forma opodatkowania przyniesie nam więcej korzyści? Nad tym zdecydowanie powinniśmy wraz z końcem roku zastanowić wspólnie z księgowym. – W zależności od sytuacji zmiana formy opodatkowania może być bardzo korzystna. Przykładowo przedsiębiorca opodatkowany PIT wg tzw. zasad ogólnych może przejść od 2023 roku na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Musi złożyć w tym celu stosowne oświadczenie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyska pierwszy przychód w 2023 roku – tłumaczy Polak.

Zamknięcie księgi przychodów i rozchodów

Do końca roku podatkowego trzeba zamknąć Księgę przychodów i rozchodów. Należy dodać wszystkie zapisy księgowe i podsumować je, uwzględniając remanent, jeśli go wykonywałeś. Podsumowanie wydrukuj i przechowuj z pozostałymi dokumentami księgowymi.

Nie każdy przedsiębiorca jest na bieżąco ze zmianami i przepisami podatkowymi – często od tego ma biuro rachunkowe czy księgowe. Dobry księgowy może podsunąć nam pomysły na obniżenie należnych podatków, doradzić sposób wyboru formy opodatkowania czy pomóc w rozliczeniu. Dbanie o dopilnowanie terminów i obowiązków fiskalnych to przede wszystkim rola właściciela przedsiębiorstwa, ale zaniedbania czy błędy w tej materii mogą sporo kosztować: stracone nerwy, czas, a niekiedy i pieniądze. Warto więc rozważyć zlecenie profesjonalistom opieki nad finansami i podatkami w naszym przedsiębiorstwie, tym bardziej, że współcześnie dokumenty można wysłać księgowemu online i poprosić o poradę.

– Dzisiejsza technologia umożliwia nam szybkie przesyłanie dokumentów, co znacznie oszczędza czas i pieniądze. W dobie rosnących opłat i obowiązków przedsiębiorcy warto przemyśleć, jakie oszczędności zyskamy, wysyłając dokumenty drogą elektroniczną. Wielu naszych klientów w ten sposób oszczędza realne pieniądze – podkreśla księgowy z Biura Podatkowego Polak&Wspólnicy z Cieszyna, promującego księgowość hybrydową.

————–

Biuro Podatkowe Polak&Wspólnicy z siedzibą w Cieszynie to biuro księgowe z ponad 25-letnim doświadczeniem, promujące nowoczesny model księgowości hybrydowej, umożliwiającej korzystanie z nowoczesnych – internetowych rozwiązań w połączeniu z bezpośrednim kontaktem i poradą księgowego (więcej o księgowości hybrydowej znajdziesz poście: Księgowość hybrydowa – najważniejsze informacje).

Potrzebujesz porady księgowej i wsparcia w prowadzeniu Twojej działalności?

Zadzwoń: Tel.: 33 85 144 25

Tel. kom.: 606 407 983, 606 288 795

https://podatki-cieszyn.pl/

 

google_news
Studio_projektowe_d
Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
niezbędny
niezbędny
1 miesiąc temu

Bez Artykułu sponsorowanego przedsiębiorcy nie poradziliby sobie