Żeby porozmawiać z pracownikiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych twarzą w twarz, nie trzeba już wychodzić z domu. Instytucja uruchamia wideorozmowy. E-wizyty to dobre rozwiązanie zwłaszcza dla tych osób, które chcą unikać miejsc publicznych w trosce o swoje zdrowie. Dzięki wideorozmowie klient może załatwić swoją sprawę z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie.
Aby można było odwiedzić ZUS online, wystarczy komputer lub smartfon z kamerką i mikrofonem. Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę na rozmowę przez internet. Podczas e-wizyty eksperci ZUS odpowiedzą na pytania z zakresu emerytur i rent, zasiłków, ubezpieczeń i składek. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze w godzinach 9.00-14.30. Może ona trwać nie dłużej niż 20 min.
– Dbamy o bezpieczeństwo i czas naszych klientów, stąd też kolejne dla nich udogodnienie, dzięki któremu można odwiedzić ZUS online, bez konieczności wizyty na miejscu w placówce ZUS- mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
Z e-wizyty można już korzystać w oddziałach ZUS w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i we Wrocławiu. Od 26 października wideorozmowy będą dostępne w oddziałach ZUS na Śląsku, tj. w oddziale ZUS w Chorzowie, Rybniku, Sosnowcu i w Zabrzu, natomiast od 29 października w Oddziałach ZUS Bielsku-Białej i w Częstochowie. W listopadzie usługa będzie dostępna już w całej Polsce.
– Jeśli chcemy zarezerwować wirtualną wizytę, należy wejść na stronę www.zus.pl. Podczas rezerwacji podajemy swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy, miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty, czyli: zasiłki, emerytury i renty, firmy i pracujący, założenie profilu PUE – dodaje rzeczniczka. Docelowo kontakt online będzie też z doradcami ds. ulg i umorzeń.
Numer telefonu i adres e-mail, który klient podaje podczas rezerwowania e-wizyty, będzie potrzebny do kontaktu z nim. Dzień przed spotkaniem na podany numer telefonu osoba umawiająca się na wideorozmowę otrzyma sms z przypomnieniem o niej, natomiast w dniu e-wizyty, na godzinę przed spotkaniem, otrzyma maila, w którym będzie link do rozmowy. Po wejściu na podany link o konkretnej godzinie nastąpi połączenie online z ekspertem ZUS.
– Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W takiej rozmowie online może wziąć udział również opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy należy zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient posiada pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby – tłumaczy rzeczniczka.
Więcej szczegółów na temat e-wizyty w ZUS dostępnych jest na stronie internetowej www.zus.pl/e-wizyta
videorozmowy. Mnie ciekawi, czy próbowano skontaktować się z operatorami, by uzyskać informacje/dane statystyczne odnośnie zapotrzebowania na takie videorozmowy. I jak mniemam, będzie monitoring rozmów takowych w sensie ich ilości i potrzeby kontaktu video. Ale, że rozbudowanie form komunikacji z petentami zawsze jest dobrą oznaką rozszerzenia możliwości kontaktu, to plus dla ZUS.
Niech jeszcze przebadają w ZUS ile jest emerytów, rencistów dalekich od wideorozmów, procentowo ilu klientów będzie poza usługą.
Gdyby wypowiadała się pani rzecznik w pogrubionym tekście, zrozumiałe stwierdzenie iż e-wizyty to dobre rozwiązanie.