Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn Czechowice-Dziedzice Żywiec Sucha Beskidzka Wadowice Oświęcim

1 listopada po luterańsku. Fundusz dla żywych i (nie)zapomniane cmentarze

Fot. Pixabay.com

1 listopada Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP obchodzi dwa święta: Pamiątkę Umarłych i Pamiątkę Świętych Pańskich. Zwykle w tym czasie luteranie odwiedzają groby swoich bliskich, choć w tradycji luterańskiej zmarłych wspomina się w ostatnią niedzielę roku kościelnego, tak zwaną Niedzielę Wieczności (koniec listopada). Jest ona poświęcona przemijaniu, śmierci i eschatologii.

Obchodzona 1 listopada Pamiątka Umarłych to czas wspominania tych, którzy odeszli, a zarazem okazja, by prosić Boga o pociechę dla wszystkich zasmuconych. Tego dnia na ewangelickich cmentarzach odprawiane są nabożeństwa, w czasie których luteranie modlą się o pewność wiary.

– Warto równocześnie zaznaczyć, że luteranie nie modlą się za dusze zmarłych. Ludzka modlitwa nie jest w stanie zmienić sytuacji zmarłego. Nie obchodzi się też Dnia Zadusznego. Luteranie nie uznają istnienia czyśćca. Brak o nim wzmianki w Piśmie Świętym. Nie ludzkie wysiłki, lecz Bóg w Jezusie Chrystusie dokonuje zbawienia i z łaski ocala człowieka. Luteranie odrzucają instytucję tzw. mszy za zmarłych. Msza może być sprawowana tylko dla żyjących, bo Komunia Święta służy pokrzepieniu tylko żyjących, tych, którzy jedzą i piją ciało i krew Pańską – wyjaśnia Agnieszka Godfrejów-Tarnogórska, rzecznik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP.

1 listopada obchodzona jest również Pamiątka Świętych Pańskich. Chociaż święci nie są w luteranizmie (i ogólnie w kościołach protestanckich) identyfikowani z postaciami beatyfikowanymi lub kanonizowanymi przez kościół jako instytucję. – Świętym jest każdy człowiek prawdziwie wierzący w Jezusa Chrystusa jako Zbawiciela. Kryterium świętości jest więc tożsame z żywą wiarą w Boga, jako tego, który odkupił ludzkość swoją własną krwią. Tak rozumiany święty pozostaje więc normalnym człowiekiem, choć nadal posiada grzeszną naturę. Dlatego luteranizm za Marcinem Lutrem określa kondycję człowieka wierzącego jako „usprawiedliwionego grzesznika”, tzn. żyjącego wiarą w Boga, ale ciągle jeszcze podległego grzechowi. Różni się to od rzymskokatolickiego rozumienia terminu „święty”. W dniu Świętych Pańskich luteranie dziękują Bogu za wszystkich żyjących i zmarłych, prawdziwie wierzących chrześcijan – dodaje Agnieszka Godfrejów-Tarnogórska.

Ponieważ w okolicy Pamiątki Umarłych porządkuje się groby bliskich, wiele luterańskich parafii, podobnie jak w ubiegłych latach apeluje, by nie kupować plastikowych zniczy i sztucznych kwiatów. Ograniczając niepotrzebne odpady można pokazać troskę o stworzenie i otaczający świat. Przed świętami organizowane są też akcje sprzątania cmentarzy ewangelickich i spacery śladami zasłużonych ewangelików.

Zwierzchnik diecezji cieszyńskiej bp Adrian Korczago apeluje o włączenie się do akcji “Fundusz dla żywych”, by wspominając bliskich zawsze pamiętać o żywych, którym nadal można pomóc. Wystarczy symbolicznie udekorować groby zmarłych wiązanką w imieniu całej rodziny czy wszystkich bliskich bądź znajomych, a zaoszczędzone w ten sposób środki przekazać potrzebującym. Zeszłoroczna akcja “Fundusz dla żywych” sprawiła, że z zebranych ponad 27 000 złotych zakupiono dla Szpitala Śląskiego w Cieszynie audiometr i bieżnię do rehabilitacji.

Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP przypomina również o akcji “Godność nie umiera”, przygotowanej przez inicjatywę społeczną “(Nie)zapomniane cmentarze”. Podejmuje ona działania na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i dbałości o cmentarze, mogiły i groby zwłaszcza te niszczejące, zapomniane przez lokalne władze i mieszkańców. W ramach akcji, przed dwoma laty, został podpisany międzyreligijny apel, wypracowany przez zwierzchników kościołów i związków wyznaniowych w Polsce o poszanowanie cmentarzy – także tych już nieodwiedzanych, wyglądających na zapomniane. Powstał również poradnik, który jest zbiorem wskazówek, jak zachowywać się na cmentarzach różnych wyznań i tradycji.

google_news