Wiele miast na potęgę modernizuje infrastrukturę drogową. Jednym z ulepszeń są kładki pieszo-rowerowe. Gdzie się je stosuje?
Natężenie ruchu samochodowego w miastach nieustannie rośnie. Urbaniści mają problemy z usprawnieniem ruchu, zwłaszcza w starszych dzielnicach o gęstej zabudowie. Niemniej, rozwój ośrodków miejskich lub modyfikacje przestarzałych rozwiązań w niektórych okręgach, dają możliwości wprowadzenia usprawnień. W wielu przypadkach kładki pieszo-rowerowe poprawiają bezpieczeństwo podróżujących, a także skracają czas dotarcia do celu. Sprawdźmy, gdzie wykorzystuje się je w praktyce.
Kładki pieszo-rowerowe w miastach
Przeważnie kładki spotkać można w większych ośrodkach miejskich, ale nie jest to reguła. Ułatwiają, przedostanie się pomiędzy niedostępnymi terenami jak np. torowisko. Skracają w ten sposób dystans i jednocześnie niwelują niebezpieczne zachowania jak nieprzepisowe przejście przez trakcje kolejowe. Kładki pieszo-rowerowe to częsty widok w parkach, skwerach i miejscach, gdzie występują rzeki lub inne zbiorniki wodne. Ich instalacja umożliwia, łatwe przedostanie się na drugi brzeg, co usprawnia codzienne przemieszczanie się do pracy lub szkoły.
Rosnące natężenie ruchu samochodowego zwiększa ryzyko wypadków. Dlatego wszędzie, gdzie jest to możliwe, stosuje się kładki pieszo-rowerowe, aby odseparować ten rodzaj ruchu od ruchu samochodowego. W związku z tym powstają przejścia nad ulicami, co niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim rośnie bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, a ponadto jest on szybszy dla samochodów. Kładka zastępuje klasyczne przejście, co niweluje konieczność instalacji świateł oraz przejścia dla pieszych. Mniejsza ilość postojów na drodze to większa płynność przemieszczania się.
Kładki pieszo-rowerowe — rodzaje
Istnieje kilka podstawowych rodzajów kładek, które różnią się technologią wykonania. Najnowsze rozwiązania pozwalają na złożenie i dostarczenie do miejsca docelowego, niemal gotowej konstrukcji. To duża oszczędność czasu, co w sytuacjach kryzysowych np. po zerwaniu mostu w wyniku wypadku, katastrofy naturalnej lub innej przyczyny, jest bardzo ważne. Może się zdarzyć, że w ekstremalnych sytuacjach, wybudowanie kładki, będzie jedyną drogą pozwalającą na dotarcie do poszkodowanych. Konstrukcje te mogą połączyć dwa brzegi oddalone od siebie nawet o ponad 60 m. Daje to duże pole manewru i łatwość znalezienia konstrukcji, odpowiedniej dla danego miejsca.
Kładki można swobodnie rozbudować o dodatkowe elementy, jak np. wieże, platformy i schody, aby zniwelować różnice w wysokości oraz znaleźć odpowiedni kąt. Budowle wyposażone są w specjalne antypoślizgowe nawierzchnie. Dzięki nim przeprawa zimą, gdy mróz zeszkli nawierzchnię lub po obfitych opadach deszczu, gdy robi się ślisko, będzie bezpieczna dla pieszych i rowerzystów. Cała konstrukcja, wliczając w to wysokie poręcze, ma za zadanie chronić przed przypadkowym wypadnięciem. Warto podkreślić, że kładki pieszo-rowerowe mogą mieć charakter tymczasowy np. na czas budowy regularnego mostu, ale równie dobrze sprawdzą się, jako rozwiązania stałe.
Kładki pieszo-rowerowe to rozwiązania, które podnoszą bezpieczeństwo w komunikacji drogowej i skracają drogę oraz czas dotarcia pomiędzy konkretnymi punktami. W sytuacjach awaryjnych mogą przydać się, jako łącznik umożliwiający dotarcie do poszkodowanych osób np. w wyniku katastrofy. Kładki to konstrukcje przydatne w miasta i miejscowościach. Warto więc zadbać o bezpieczeństwo i podnieść komfort przemieszczania się, wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.