Coraz bardziej niepokojące sygnały napływają o spółce Koleje Śląskie. Pojawiły się informacje, że ma ona poważne problemy finansowe i szykuje istną „rzeź” połączeń w nowym rozkładzie jazdy, który miałby obowiązywać od 12 grudnia 2021 roku. Mieszkańcy mają powody do niepokojów po tym, jak bez żadnego rozgłosu, od 13 czerwca Koleje Śląskie „ciachnęły” dwa połączenia do Zwardonia i jedno do Żywca.
Pasażerowie korzystający z połączeń kolejowych w naszym regionie wskazują, że część innych województw w Polsce już upubliczniła projekt nowego rozkładu jazdy.
– Niektóre z województw przeprowadziły konsultacje oczekując od mieszkańców uwagi propozycji, a przy tym przedstawiły projekt rozkładu. W istną ciuciubabkę zabawiły się natomiast Koleje Śląskie, które zrobiły konsultacje, ale bez podania jakiegoś zarysu rozkładu i na dobrą sprawę pasażerowie nie mieli się do czego odnieść – mówi jeden z mieszkańców Żywiecczyzny.
13 czerwca Koleje Śląskie skróciły dwa pociągi Katowice – Zwardoń tylko do Żywca. To mocno oburzyło mieszkańców Żywiecczyzny. Ale oliwy do ognia dolały kuriozalne odpowiedzi z podaniem przyczyn takiej decyzji przez wicemarszałka województwa śląskiego Dariusza Starzyckiego (PiS) oraz wiceprezesów Kolei Śląskich Aleksandra Drzewieckiego i Wojciecha Pyki. Kompromitująco stwierdzili oni, że dwa pociągi pomiędzy Żywcem a Zwardoniem nie jeżdżą z uwagi na przebudowę stacji… Czechowice-Dziedzice!
Postanowiliśmy wystąpić do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach, jak i do spółki Koleje Śląskie, o przesłanie projektu nowego rozkładu jazdy, aby się przekonać czy faktycznie szykowana jest spora likwidacja połączeń czy też nie.
W odpowiedzi Tomasz Musioł, rzecznik prasowy Kolei Śląskich, stwierdził, że finalny projekt rozkładu jazdy pociągów, który ma obowiązywać od 12 grudnia 2021 roku, nie został jeszcze opracowany.
– Obecnie eksperci i analitycy spółki prowadzą ostateczne rozmowy z zarządcą infrastruktury oraz badają sugestie dotyczące nowego rozkładu jazdy zgłaszane przez pasażerów. Warto podkreślić, że prace nad rocznym rozkładem jazdy to długi i skomplikowany proces, który wymaga m.in. ustaleń z zarządcą infrastruktury, zarówno w zakresie dostępności, jak i w zakresie planowanych prac modernizacyjnych. Należy również zaznaczyć, że w 2021 roku uruchomiona została możliwość konsultacji rozkładu jazdy z pasażerami, którzy mogli składać swoje wnioski do 30 czerwca celem ułożenia rozkładu jazdy w najbardziej przejrzysty i komfortowy dla nich sposób. Pragnę zapewnić, że finalny rozkład jazdy pociągów Kolei Śląskich zostanie opublikowany z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby wszyscy podróżni/interesariusze mogli się z nim odpowiednio wcześnie zapoznać – twierdzi Tomasz Musioł, który kompletnie nie odniósł się do ewentualnych pogłosek o sporej likwidacji kursów pociągów.
Tu dodajmy, że ten sam rzecznik wysyłając informację prasową o korekcie rozkładu jazdy od 13 czerwca kompletnie nie wspomniał o cięciach do Zwardonia i Żywca.
W sprawie przedstawienia nowego projektu rozkładu jazdy wystąpił również Klub Radnych Rady Gminy Łodygowice Porozumienie Samorządowe Powiatu Żywieckiego.
– Również mamy sygnały od naszych mieszkańców, którzy się niepokoją, że część pociągów może być zlikwidowana. Stąd chcieliśmy poznać przyszły rozkład, aby przekazać ludziom czy faktycznie ma dojść do cięć, czy też nie. Otrzymaliśmy identyczną odpowiedź jak wasza redakcja. I nie ukrywam, że jest ona nieco niepokojąca – powiedział nam radny gminy Łodygowice Filip Szymik.
Nudne podszywacz
O co ten hałas kiedy rozkład jest dawno ustalony?
Jak Kolejne Śląskie są beż pieniędzy przecież chwalili się że mają ule z pszczołami ,organizowali turnieje szachowe jazdy pociągiem zabytkowym oklejanie pociągów folią
W czerwcu jechałem pociągiem Katowice – Żywiec w tygodniu, pociąg byl pusty a jechał chyba 2 członowy
No bo gdyby 1 człon się zepsuł (np. drzwi się zacięły), jest drugi.
Jeżeli rozkład jazdy będzie ustabilizowany wtedy ilość pasażerów automatycznie wzrośnie.
Jeśli w nowym rozkładzie jazdy jeszcze zredukują i tak rzadkie połączenia ze Zwardoniem (w godzinach szczytu) to trzeba się będzie z pracy zwolnić. ☹️
Czy pan dziennikarz naprawdę nie widzi związku przyczynowo skutkowego pomiędzy remontem stacji Czechowice a pociągami relacji Katowice – Żywiec i Katowice – Zwardoń? Proszę zatem spojrzeć raz jeszcze na mapę i poczytać podstawy funkcjonowania każdej kolei. Wiem, że robienie szumu to pańskie zadanie, ale nie można tak pisać czytelnikom. Są Katowice skąd wyjeżdża pociąg, w Czechowicach natrafia na problem w postaci remontu. Aby pojechać dalej musi przepuścić pociąg z kierunku Bielska. Przez to musi jechać długo od Goczałkowic do Czechowice. Jest już opóźniony w stosunku do normalnej sytuacji bez remontu. Jeśli ma później być pociągiem x ze Zwardonia musi tam… Czytaj więcej »
Problemem spółki KŚ nie są finanse, bo to spółka dotowana z Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach . Problem leży w bardzo wąskim parku taborowym … 1. Stan taboru nie jest idealny, nie ma taborów bez drobnych defektów/problemów. A kilka pojazdów jest wyłączonych z użytku ze względu na poważne usterki. 2. W związku z powyższym punktem nr.1 taboru jest za mało by zaspokoić potrzeby pasażerów … Ponadto park taborowy jest pełny przestarzałych pojazdów pamiętających czasy nawet bardzo głębokiej komuny. 3. Przebudowa stacji CzDz to też mały problem, bo przez “wąskie gardło” które w praktyce występuje od Pszczyny do Czechowic Południowych znacznie spadła… Czytaj więcej »
Ciąć koszty jeśli problemem nie są, jak piszesz, finanse? Problemy są po to aby je przezwyciężać, bo w ten sposób można dodać jeszcze kilka punktów.
to żałosne województwo omyłkowo tylko zwane śląskim traktuje poludniowe powiaty jak strefę kolonizacji przydatną tylko na weekendowe wypady mieszkańców Górnego Śląska
Przypominam, że rządzi województwem pis wybrany głównie przez południe tego województwa. To marszałek pis organizuje połączenia i wybiera prezesa Kolei Śląskich.
Mota co chcieliśta, 500+ i m***a w kubeł.
po 500 to tacy jak ty pierwsi wyciągają chciwe łapska
a do czego innego potrzebne te ugory
raczej na kolei zaczęła się normalność, za PO chciano sprzedać kolej jak i LOT a jednak rozwijanie własnej infrastruktury to dobry pomysł, oczywiście Niemcom się to nie podoba, najlepiej zarządzać tak jak Warszafką Rafałka
Nie ma to jak zajarać z rana:)
Angela bardzo lubi jeździć na tychy lodowisko ale tera jej się chyba utnie.
Po ponad 10 latach nasuwa się refleksja, iż decyzja PO o likwidacji Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych była błędem. KŚ miały być tańsze, a pociągów miało być więcej a jest dokładnie na odwrót….
Za maskę ryżu
Sytuacja przykra ale zobaczcie sami że w pociagach które kursują po naszym regionie hula wiatr. Myślę że dobrze przemyslana komunikacja busowa byłaby wystarczająca. Sęk w tym że tej też brak.
Sęk jest, podszywacz, w desce, a deski się tnie w tartaku. Nic nie jest przykre, kolej trzeba odbudować i ludzi przekonać do kolei tak jak to było w PRL, drzwi się nie domykały w pociągach. Przepustowość dróg nie zwiększy się a ilość pojazdów coraz większa.
Jest wrażenie, że zarządzający pogubili się, za przykład jest Słowacja gdzie informują o rozkładzie pół roku wcześniej no ale może nie jest to czas “odpowiedni” jak u nas. No i nie ma na Słowacji rozkładu “przejrzystego i komfortowego dla pasażerów” jak mówi rzecznik a może pływak.
Wyjedź zatem na Słowację i tam pouczaj. Nie będziemy tęsknić.
Słowację (zasady gospodarzenia się) można przywieźć do Polski. Już masz dość zasług, podszywacz, w wysyłaniu ludzi niewygodnych Tobie z kraju.
Chyba mnie podszywaczu z kimś pomyliłaś.
Nie, podszywacz to podszywacz. Ktokolwiek byłby pod zawłaszczonym nickiem Hermenegilda – jest podszywaczem, sam się w tę grupę wciągnąłeś. Ostrzegałam aby nie iść tą drogą.
Sorry chyba coś pomyliłaś.
Dodaj jeszcze, podszywacz, do nick Konstantynopolanka, masz braki.
nicka
Jak to , a nam się mówi że jesteśmy krajem kwitnącej wiśni . Może pieniądze idą tam gdzie nie powinny ? Na drogach coraz to dłuższe korki samochodowe korki gdyż się je nie poszerza i do tego chcą obciąć połączenia kolejowe.
Przepraszam , ale jakoś to nie idzie w parze.
Zostały też zlikwidowane połączenia z Katowic do Bohumina w Czechach co bardzo utrudnia mi dojazdy,a IC jest bardzo drogie.Zastanawuam się komu to przeszkadzało
Kupujesz bilet na IC do Chałupek i dalej jedziesz po prostu do Bohumina, bo i tak nikt nie sprawdza biletów. To taka niepisana promocja dla podróżnych.
Obyś się nie zdziwił , ja zawsze sprawdzam bilety między Chałupkami a Bohuminem.