Wydarzenia Bielsko-Biała

Aspirują do zawojowania Konkursu Chopinowskiego. Dubiel i Parchański z Bielską Orkiestrą Cavatina!

Przed nami koncert, który może stać się jednym z wydarzeń kulturalnych o największym znaczeniu historycznym dla Bielska-Białej. Wraz z Bielską Orkiestrą Cavatina zagrają dwaj bielscy pianiści – Mateusz Dubiel i Eryk Parchański. Obaj są laureatami Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego i obaj w przyszłym roku spróbują zawojować międzynarodową edycję jednego z najbardziej prestiżowych konkursów na świecie. Ci, którzy usłyszą „w domu”, na żywo, te dwa wielkie talenty, będące u progu wielkiej pianistycznej kariery, będą mieli co opowiadać kolejnym pokoleniom!

Made in Bielsko-Biała

Kolejny koncert Bielskiej Orkiestry Cavatina odbędzie się w czwartek, 22 lutego, o 19.00 w Cavatina Hall. Zapowiada się on na wydarzenie roku w bielskim świecie muzyki klasycznej, a niewykluczone, że w annałach historii zapisze się na zawsze. Przekonamy się, jak wielki potencjał drzemie w muzykach z grodu nad Białą. Dwaj soliści i dyrygent Jacek Obstarczyk to bowiem bielszczanie. Co więcej, w skład orkiestry również wchodzą w większości wychowankowie bielskiej szkoły muzycznej oraz najlepszych uczelni muzycznych w kraju i za granicą. Ich koncerty w Cavatina Hall cieszą się niesłabnącą popularnością. Perfekcja wykonawcza i entuzjazm dają nadzieję, że w krótkim czasie może to być jedna z najbardziej wyróżniających się orkiestr w Polsce. Wszystko to dzięki współpracy Bielskiego Centrum Kultury i Fundacji Fiducia.

Obaj soliści naukę gry na fortepianie rozpoczynali w bielskiej szkole muzycznej i obaj, po zwycięstwie w Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim, są już zakwalifikowani do udziału w XIX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, który odbędzie się w Warszawie we wrześniu 2025 roku. Po raz pierwszy zdarzy się, że dwaj kandydaci do laurów w tym sławnym konkursie, pochodzący z Bielska – Białej, na wspólnym koncercie udowodnią nam, że już w krótkim czasie mogą stać się spadkobiercami sławy Jana Smeterlina – bielszczanina, jednego z najwybitniejszych pianistów świata. Urodzony w 2004 roku Mateusz Dubiel zaprezentuje swój talent w utworze Beethovena, a Eryk Parchański (rocznik 2002) – w niezapomnianym dziele Chopina.

Jacek Obstarczyk.

Trzy arcydzieła

Program koncertu został przygotowany tak, że w muzyce klasycznej rozkocha się nawet zupełny laik. Przed nami trzy utwory, mające status absolutnych arcydzieł, aż kipiących od kompozytorskiego i wykonawczego kunsztu, przynoszącego najpiękniejsze i najintensywniejsze emocje.

Na pierwszy ogień pójdzie – skądinąd też ognista – Uwertura Egmont op. 84 Ludwiga van Beethovena. Skomponował to wielkie dzieło sceniczne na zamówienie samego Johanna Wolfganga von Goethego do słów dramatu poety pod tym samym tytułem. Po premierze było wykonywane sporadycznie i praktycznie uległoby zapomnieniu, gdyby nie uwertura do tego dramatu. Stała się wkrótce jednym z najpopularniejszych utworów tego kompozytora. Oprócz uwertury „Coriolan” i tzw. „Leonory III”, należy do kanonu utworów symfonicznych, które stale goszczą na estradach koncertowych i jest jedną z najchętniej – jako samodzielne dzieło muzyczne – wykonywanych przez najsłynniejszych dyrygentów i słynne orkiestry świata.

Drugim utworem słynnego klasyka wiedeńskiego będzie przepiękny IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58. Kompozytor pracował nad jego powstaniem w latach 1805-1806. Dedykował go arcyksięciu Rudolfowi Johanesowi Habsburgowi. To, co wyróżnia ten koncert, to wstęp, który odbiega od dotychczasowej praktyki kompozytora. Beethoven zaskoczył publiczność, gdyż koncert rozpoczyna solista krótkim fortepianowym wstępem opartym na pierwszym motywie allegra sonatowego, po tej kilkutaktowej introdukcji słyszymy właściwy wstęp orkiestry, wprowadzający nas w nastrój pierwszej części, w której kompozytor ukazał całą jej motywikę. Kolejna ciekawostka związana z fragmentem z trzeciej części koncertu – kompozytor wykorzystał go jako motyw otwierający pierwszy akt opery Fidelio. W odnalezionych szkicach V Symfonii Beethovena także znajdujemy wiele motywów z IV Koncertu fortepianowego. Drugi, melodyjny fragment ronda koncertu posiada cechy wskazujące, że w późniejszym czasie Beethoven, komponując IX Symfonię, użył go, kształtując motyw Ody do radości w tej symfonii. IV Koncert fortepianowy dla wielu koncertujących pianistów jest utworem, w którym mogą zaprezentować cały swój kunszt pianistyczny.

Na koniec usłyszymy, tak chwytający za serce (i to nie tylko Polaków), wspaniały Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. Ten najczęściej wykonywany koncert Chopina powstał w 1830 roku. Pierwsze publiczne wykonanie miało miejsce w Warszawie tego samego roku. Paryska publiczność miała okazję poznać to zachwycające dzieło fortepianowe w 1832 roku, nagradzając je niemilknącą długie chwile owacją. Dzieło zapisane zostało jako opus 11, ale de facto Koncert f-moll z późniejszego opus 21 powstał wcześniej i powinien być nazwany pierwszym koncertem Chopina. To niezwykłe dzieło wyraża wszystko, co w muzyce Chopina jest dla nas ważne – tęsknotę za krajem, elementy polskiego folkloru, a przede wszystkim romantyzm w melodyce, harmonikę i styl – pełen ekspresji, przesycony emocjonalnością.

Mateusz Dubiel.

Utytułowani bielszczanie

Jacek Obstarczyk (dyrygent) jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach i Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu. Jako pianista oraz kompozytor jest laureatem wielu nagród ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. W roku 2012 zdobył trzecie miejsce na konkursie Transatlantyk Instant Composition Contest, a dwa lata później, wraz z zespołem The ThreeX, otrzymał Grand Prix oraz złoty medal na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Osace (Japonia). W roli dyrygenta współpracuje między innymi z Bielską Orkiestrą Kameralną i ma na swoim koncie liczne występy w kraju i za granicą. Oprócz muzyki klasycznej zajmuje się również wieloma innymi gatunkami muzycznymi, takimi jak jazz, gospel, soul i pop. Jest członkiem i współtwórcą zespołu The ThreeX.

Mateusz Dubiel (pianista) kształci się w klasie fortepianu prof. Mirosława Herbowskiego w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Jest laureatem nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. I miejsca na 51. Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2022), II miejsca na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Jeune Chopin” w Lugano w Szwajcarii (2023), II miejsca na Bałtyckim Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Gdańsku (2023), I miejsca i 4 nagród dodatkowych na 27. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni, VI miejsca na XII Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in Memoriam” w Bydgoszczy (2021). Aktywnie koncertuje w kraju i za granicą.

Eryk Parchański (pianista) jest studentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Wojciecha Świtały. Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych. Na koncie ma m.in. Grand Prix na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim „Gloria Artis” w Wiedniu; Złotego Parnasa podczas XIV Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic”. We wrześniu 2019 roku został finalistą I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. St. Moniuszki w Rzeszowie. Do jego ostatnich osiągnięć należy pierwsza nagroda na 52. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie. Koncertował z Orkiestrą Kameralną Akademia i Orkiestrą Filharmonii Narodowej we Lwowie, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, orkiestrą Filharmonii Rzeszowskiej w Rzeszowie oraz Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Eryk Parchański.

Bielska Orkiestra Cavatina
Jacek Obstarczyk – dyrygent Mateusz Dubiel, Eryk Parchański – soliści (fortepian)
Cavatina Hall
22 lutego (czwartek) godz. 19.00

Bilety do kupienia na
www.bilety.bck.bielsko.pl

google_news