Przez dwa tygodnie w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Bielsku-Białej testowany był nowoczesny autobus o napędzie hybrydowym. Duży przegubowiec kursował na zmianę na trzech liniach komunikacyjnych, wożąc pasażerów. Pojazd sprawdził się znakomicie. Jednak szanse na to, aby flota MZK wzbogaciła się w szybkim czasie o takie wozy, są raczej małe.
To nie pierwszy raz, gdy w MZK testowano hybrydowe autobusy. Wszystkie testy wozów z takim napędem wypadły raczej pozytywnie. Tak było i w tym przypadku – przegubowiec mercedesa kursował po bielskich ulicach pomiędzy 17 lipca a 1 sierpnia. Obsługiwał linie numer 1, 3 i 8 – czyli jedne z najbardziej popularnych wśród bielszczan połączeń. O pojeździe w samych superlatywach wypowiadali się kierowcy – chwaląc jego osiągi i komfort pracy, jak i pasażerowie podróżujący w nowoczesnym, pachnącym świeżością klimatyzowanym pojeździe. Autobus okazał się – jak na hybrydę przystało – tańszy w eksploatacji niż obecnie wykorzystywane przez MZK. Przy czym – usłyszeliśmy – oszczędności na paliwie nie były spektakularne. Testowany pojazd spalał mniej więcej o jakieś 10 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów mniej niż spalają używane w MZK autobusy podobnej wielkości. W większości są to bardzo nowoczesne, zakupione niedawno pojazdy wyposażone co prawda wyłącznie w dieslowski napęd, lecz bardzo nowoczesny i tym samym ekonomiczny.
Nie zmienia to jednak faktu, że w Bielsku-Białej – choć miasto ponoć z ekologią jest za pan brat – wciąż używane są wyłącznie autobusy z tradycyjnymi spalinowymi silnikami. Tymczasem w wielu miastach – chociażby pobliskich Czechowicach-Dziedzicach – wozy z napędem hybrydowym, a nawet elektrycznym wożą pasażerów już od dawna. Czy do grona takich miast dołączy także stolica Podbeskidzia?
Na pewno tak, bo prędzej czy później takie rozwiązanie wymuszą chociażby zapisy ustawy o elektromobilości. Nie stanie się to jednak w najbliższym czasie. W tegorocznym budżecie nie zaplanowano bowiem na taki zakup ani grosza. Poza tym – przyznaje Tomasz Ficoń, rzecznik bielskiego ratusza – temat zakupu autobusów hybrydowych dla MZK na razie nie jest dyskutowany. Tym bardziej że przed władzami miasta stoi teraz pilniejsze wyzwanie związanie z przeprowadzeniem do końca procedury przekształcenia MZK z zakładu budżetowego gminy w spółkę prawa handlowego.