Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami wczoraj (14 kwietnia) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Krakowie ogłosiła przetargi na przeprowadzenie badań geologicznych oraz opracowanie projektów budowlanych dla dwóch ostatnich odcinków drogi ekspresowej S52 – Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI).
W styczniu tego roku GDDKiA ogłosiła przetargi na przeprowadzenie badań geologicznych oraz opracowanie projektów budowlanych na odcinki Bielsko-Biała Suchy Potok (Hałcnów) – Bulowice (16 km) oraz Chocznia – Kalwaria Wschód (21,1 km). Do pierwszego przetargu stanęło 10 wykonawców, a do drugiego aż 13.
– W najbliższym czasie planowane jest wyłonienie najkorzystniejszych propozycji – informuje krakowski oddział GDDKiA.
Wczoraj (14 kwietnia) w Wadowicach ogłoszono przetargi na przeprowadzenie badań geologicznych oraz opracowanie projektów budowlanych na ostatnie dwa odcinki: Bulowice – Chocznia (11,5 km) i Kalwaria Wschód – Głogoczów (12 km).
– Odcinek Bulowice – Chocznia ma kluczowe znaczenie dla Andrychowa. Planowana Beskidzka Droga Integracyjna ominie Andrychów od północnej strony, a dojazd do miasta zapewni węzeł na skrzyżowaniu z ulicą Batorego, z drogą wojewódzką nr 781. Kolejny węzeł zlokalizowany będzie w Inwałdzie, na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Tu S52 również pobiegnie na północ od tej miejscowości. W rejonie Wadowic zaplanowano dwa miejsca obsługi podróżnych, po jednym po każdej stronie drogi. W ramach inwestycji powstanie łącznie 17 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady i wiadukty. Najdłuższy, bo ponad 200-metrowy most, zostanie zbudowany nad rzeką Wieprzówką w Andrychowie. Projekt przewiduje także budowę 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności przekraczającej 4 miliony litrów oraz 3 przejść dla zwierząt – wylicza GDDKiA.
Ostatni fragment BDI to odcinek Kalwaria Wschód – Głogoczów, który połączy ekspresówkę S52 z drogą krajową nr 7.
– Połączenie znajdzie się w rejonie istniejącego węzła Głogoczów, który zostanie gruntownie rozbudowany. Na tym odcinku powstaną również dwa nowe węzły: Sułkowice, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956, oraz Skawina, zlokalizowany pomiędzy Wolą Radziszowską a Krzywaczką. Nowa trasa pobiegnie na północ od obecnej drogi krajowej nr 52. W ramach inwestycji zaplanowano budowę aż 33 obiektów inżynierskich. Największym z nich będzie estakada w Izdebniku o długości niemal 900 metrów, która powstanie przed miejscowością Biertowice. W projekcie ujęto także 18 przejść dla zwierząt oraz 26 zbiorników retencyjnych, które łącznie pomieszczą ponad 11 milionów litrów wody – podkreśla GDDKiA.
Na całej długości przyszłej trasy BDI, która liczyć ma około 61 km, przewidziano wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów oraz blisko 2,4 tysiąca sondowań.
– Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność – tłumaczą przedstawiciele GDDKiA, a według ich zapowiedzi pierwsze odcinki BDI powinny zostać wybudowane do 2031 roku, a ostatni do 2033 roku.