Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn Czechowice-Dziedzice Żywiec Sucha Beskidzka Wadowice Oświęcim

Przygotuj się do Twój e-PIT zdalnie

Możliwe, że w najbliższym czasie będą pojawiać się informacje dotyczące obowiązków podatkowych, w związku z przypadkami koronawirusa w Polsce oraz ograniczeniami w pracy urzędów skarbowych. Na razie jedną z pewnych informacji jest jednak z pewnością to, że roczne zeznanie podatkowe można przygotować i złożyć w wersji elektronicznej zupełnie zdalnie (przez Internet w domu). Nie trzeba do tego posiadać specjalnego podpisu elektronicznego. Jak wykorzystać w rozliczeniu zdalnym usługę Twój e-PIT?

Logowanie i dostęp

Pierwszym ważnym elementem, w celu osiągnięcia dostępu do rozliczenia PIT zdalnie, jest konieczność zalogowania się do systemu. Logowanie można przeprowadzić bezpośrednio na stronie Ministerstwa Finansów lub z poziomu aplikacji to wypełniania PIT online, w której będzie przygotowywany Twój e-PIT (o wykorzystaniu hybrydy PIT-online i Twój e-PIT poniżej). W obu przypadkach podatnik powinien przygotować się na trzy możliwości logowania:

  • z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP, dostępnego na stronie rządowej;

  • z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP, zarejestrowanego w systemie bankowości elektronicznej;

  • przy pomocy wprowadzenia odpowiednich danych autoryzacyjnych podatnika.

ePUAP i profil zaufany

„ePUAP” to skrót od pełnej nazwy usługi publicznej Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. To rodzaj wirtualnego urzędu, gdzie przez Internet, bez wychodzenia z domu, można załatwić niektóre sprawy, złożyć wnioski i inne dokumenty. Do ich podpisania służy tak zwany profil zaufany.

Profil zaufany, który można wykorzystać do podpisania Twój e-PIT, to elektroniczny sposób identyfikacji posiadacza na cele usług podmiotów publicznych w Internecie. To odpowiednio potwierdzony zestaw danych – imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL, umożliwiający skuteczne potwierdzenie swojej tożsamości w Internecie.

Profil zaufany można założyć przez sieć Internet. Aby to zrobić należy posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny albo konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który może potwierdzić profil. Obecnie są to: T-mobile usługi bankowe, PKO Bank Polski, Inteligo, Santander, Bank Pekao, mBank, ING, Envelo, Millennium, Alior.

Dane autoryzacyjne dla Twój e-PIT

Nawet jeżeli podatnik nie ma odpowiedniego profilu na ePUAP, nie posiada profilu zaufanego, nie ma odpowiedniej bankowości elektronicznej, nadal może podpisać swoją deklarację podatkową w Twoj e-PIT za pomocą tak zwanych danych autoryzacyjnych – ale tylko w wypadku jeżeli już kiedyś podatnik rozliczał swoją deklarację podatkową. Chodzi o to, że w ramach danych autoryzacyjnych podaje się między innymi informacje finansowe z poprzednich deklaracji (np. kwota przychodu z PIT-37 za rok poprzedni), a jeżeli ktoś nigdy ich nie składał, to nie będzie mógł ich podać.

Aby zalogować się do usługi Twój e-PIT w 2020 roku i rozliczyć PIT za 2019 rok, podatnikowi potrzebne będą:

  • numer PESEL (albo numer NIP i data urodzenia);

  • kwota przychodu, z rozliczenia za poprzedni (2018 rok);

  • kwota przychodu z jednej z informacji od płatnika za rozliczany (2019) rok, czyli na przykład PIT-11 od pracodawcy;

  • kwota nadpłaty lub podatku do zapłaty za rozliczenia za 2018 rok.

google_news