Dzisiaj (12 listopada) w południe uroczyście otwarto tunel w ciągu odcinka drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała. To fragment trasy łączącej Kraków z Zakopanem i granicą ze Słowacją w Chyżnem.
W uroczystości, które rozpoczęły się z kilkuminutowym opóźnieniem, brali udział między innymi prezes PiS Jarosław Kaczyński, była premier, a obecna europoseł Beata Szydło i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Poświęcenia nowego tunelu dokonał metropolita krakowski arcybiskup Marek Jędraszewski.
– Wielkie inwestycje drogowe, takie jak tutaj w Małopolsce, realizowane przez obecny rząd, to świadectwo determinacji, aby Polacy mogli korzystać z nowoczesnych i bezpiecznych dróg. Prezydent Lech Kaczyński troszczył się o Rzeczpospolitą, zawsze miał na względzie dobro Polski, a teraz on i jego żona Maria zostaną godnie upamiętnieni – powiedział w trakcie uroczystości prezes PiS Jarosław Kaczyński.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że tunel na Zakopiance to niezwykle ważna inwestycja zarówno dla lokalnej społeczności, jak i turystów, którzy będą mogli łatwiej dostać się pod Tatry.
Drążenie tunelu pod górą Luboń Mały rozpoczęło się w marcu 2017 roku. Planowano, że będzie oddany do użytku pod koniec 2021 roku, ale doszło do sporych opóźnień. Tunel liczy 2058 metrów długości, który wraz z wiaduktem o długości 321 metrów kosztował ponad 968,8 mln zł.
– Tunel ma wysokość 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m i 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. Wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co około 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne ze względu na hałas utrudniający rozmowy będą oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal – informuje biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury.
Dodajmy, że zgodnie z jednogłośną decyzją Rady Gminy Jordanów tunel nosi nazwę Pary Prezydenckiej Lecha i Marii Kaczyńskich.
Teraz wszystko się nazywa im kaczora i JP II za niedługo będzie co walić i zrywać tablice wieszane przez ciemną masę pis.
Musisz durniu POwski wszędzie wklejać ten swój bełkot?