Porady i inspiracje

Jak wyciszyć biuro. Kilka porad, jak poprawić akustykę w miejscu pracy

Osoby pracujące w przestrzeniach typu open space narażone są na negatywne oddziaływanie hałasu. Dopuszczalna granica głośności, która wynosi 55 dB, jest często przekraczana w miejscach pracy. Spadek produktywności, kosztowne błędy, większy stres oraz uczucie zmęczenia to zaledwie krótki fragment długiej listy negatywnych skutków hałasu. Jak im przeciwdziałać, jak pozbyć się hałasu i jak właściwie wyciszyć biuro? Znamy odpowiedź!

Pozbywamy się hałasu w przestrzeni biurowej

Przyczyn gwaru i ciągłego szumu w przestrzeni biurowej jest wiele. Generują je zarówno biurowe sprzęty, jak i ludzie. Pracująca pełną parą kserokopiarka, dzwoniące bezustannie telefony, rozmowy na open space, do tego jeszcze głośna wentylacja oraz dobywające się zza okna odgłosy samochodów – chociaż łatwo przyzwyczaić się do hałasu, to nie pozostaje on bez wpływu na jakość naszej pracy, samopoczucie oraz zdrowie.

Także sama konstrukcja biura czy specyfika pracy danego działu może eksponować nas na podwyższony poziom dźwięku. Dźwięk w zamkniętej przestrzeni rozchodzi się zupełnie inaczej niż poza budynkiem. Do tego dochodzi jeszcze pogłos. Ciągłe rozmowy, szuranie krzeseł, odgłosy tupania – to wszystko składa się na jeden nieprzyjemny hałas.

Zanim zaczniemy wyciszać biuro

Zanim zajmiemy się wyciszaniem biura, musimy wiedzieć, skąd wydobywają się te wszystkie głośne dźwięki. Natężenie dźwięku w różnych pomieszczeniach biura nie jest jednolite. Dlatego należy w pierwszej kolejności sprawdzić, które punkty i które miejsca w biurze generują hałas. W tym celu należy wykonać odpowiedni pomiar w różnych częściach danego obiektu.

W biurach istnieją miejsca, które są właściwie skazane na bycie głośnymi. Dobrym przykładem mogą być sale konferencyjne czy call center, gdzie bezustannie toczą się ożywione rozmowy. Takie miejsca powinny w pierwszej kolejności zostać poddane pracom zmierzającym do redukcji hałasu.

Jak wyciszyć biuro? Przede wszystkim dobra aranżacja!

Kiedy już stworzyliśmy listę najgłośniejszych obszarów w naszym biurze, należy przystąpić do działania. Zarówno pomiary głośności, jak też właściwe prace wygłuszające warto zlecić wyspecjalizowanym ekipom. Poprawa akustyki w danym pomieszczeniu opiera się na zaaranżowaniu danej przestrzeni tak, aby wybrane elementy pochłaniały dźwięk. W ramach tych działań wycisza się podłogi, ściany oraz sufity.

Te pomieszczenia, które generują największy hałas w biurze, należy wyizolować. Takim pomieszczeniem jest np. wspomniana sala konferencyjna. Miejsce, w którym całe zespoły dyskutują nad kształtami własnych projektów, może znajdować się na open space, ale odgłosy w nim powstające nie powinny trafiać do uszu pracowników nie biorących udziału w spotkaniach. Aby jednak zupełnie nie odcinać pracowników od siebie, warto zainwestować w wydzielenie pokoju spotkań dźwiękoszczelnymi szybami.

Wnętrze wyciszanego biura można (a nawet należy) wyposażyć w stosowne elementy wygłuszające. Należą do nich m.in. panele oraz akustyczne wykładziny, boksy, ścianki, a także specjalne budki telefoniczne, do których udają się pracownicy w celu odbycia rozmów telefonicznych.

Dużą popularnością cieszą się także meble modułowe. Coraz większe zainteresowanie zyskują kabiny akustyczne do biura. Mogą być one ustawiane nie tylko w przestrzeni open space. Świetnie sprawdzają się także w galeriach handlowych, na dworcach kolejowych czy lotniskach. Przykładem takiej kabiny jest Talk Spot. Propozycja firmy Spoty to mała akustyczna sala konferencyjna. W zależności od zapotrzebowania może pomieścić od dwóch do sześciu osób. Co ciekawe, może także służyć jako miejsce do cichej pracy. Więcej o kabinach akustycznych przeczytasz tutaj: https://spoty.systems/kabiny-akustyczne-do-biura/

O zaletach cichego biura

Ekspozycja na ciągły hałas niesie ze sobą szereg negatywnych skutków. Oprócz pogorszenia słuchu, pojawia się także obniżenie koncentracji, przemęczenie, uczucie frustracji, a co za tym wszystkim idzie – znaczne obniżenie produktywności. Wyciszając biuro, dbamy o komfort oraz zdrowie pracowników. Cisza to przecież najlepszy sprzymierzeniec wydajnej, dokładnej oraz kreatywnej pracy.

Pracownicy, którzy pracują w biurach o dobrej akustyce, rzadziej zmagają się ze stresem oraz uczuciem przytłoczenia. Osiągają lepsze wyniki w swojej pracy i rzadziej popełniają kosztowne błędy. Członkowie zespołów nie muszą mówić głośno, aby się porozumieć. To z kolei przekłada się na lepszą komunikację między pracownikami.

google_news