Przebudowa węzła czechowickiego zbliża się do półmetka. Podróżni zyskują lepsze warunki dostępu do pociągów w Czechowicach-Dziedzicach, Zabrzegu i Goczałkowicach Zdroju. Nowe mosty, wiadukty, tory, urządzenia sterowania zwiększą możliwości kolei na trasach międzynarodowych, krajowych i regionalnych. Inwestycja za 1,4 mld zł jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
– Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje przebudowę ważnego śląskiego węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice, w którym zbiegają się linie istotne dla ruchu regionalnego, międzywojewódzkiego oraz połączeń międzynarodowych. Dla pasażerów zwiększamy jakość dostępu do kolei na stacjach i przystankach, i szykujemy lepsze możliwości podróży. Zwiększą się również możliwości kolei, jako ekologicznego i bezpiecznego środka transportu na trasach europejskich i krajowych – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Pasażerowie skorzystają z wygodnej i nowoczesnej stacji w Czechowicach-Dziedzicach. Zmieniają się przystanki. Już wygodniej wsiadamy do pociągów w Zabrzegu, podobnie będzie w Goczałkowicach Zdroju. Wszystkie perony dostosowywane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stosowane są m.in. windy oraz pochylnie. Montowane są nowe wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring.
Efektem wykonanych prac na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg jest zapewnienie podróży z Czechowic-Dziedzic do Zabrzegu i dalej w stronę Zebrzydowic, Cieszyna lub Skoczowa. Wykonawca wymienił podtorze, tor, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
– Cieszę się z szybkiego postępu prac na przebudowywanym śląskim odcinku korytarza sieci bazowej Bałtyk – Adriatyk, ważnej transeuropejskiej linii kolejowej w Europie Środkowej. Zmodernizowany odcinek C-E 65 zapewni szybsze i wygodniejsze podróże pociągiem w regionie. Ponadto, międzynarodowy transport towarów między polskimi portami a Europą Południową zostanie znacznie usprawniony. Wspieranie rozwoju kolei w Polsce wpisuje się w priorytety Komisji Europejskiej dotyczące dekarbonizacji i ekologizacji transportu – mówi Morten Jensen, Head of Unit, CINEA.
Nowe perony, mosty, wiadukty i tory, dla sprawnych podróży koleją
Ponad 250 pracowników i kilkadziesiąt maszyn angażuje wykonawca w realizację projektu. Na stacji Czechowice-Dziedzice budowany jest nowy peron oraz przygotowywany jest tor i sieć trakcyjna. Będą nowe przejścia pod torami na stacji oraz przy ul. Kolejowej. Po zakończeniu prac przy pierwszym peronie i udostępnieniu go podróżnym, prace przeniesione zostaną na drugi peron i sąsiednie tory. W Goczałkowicach Zdroju budowane są nowe perony oraz przejście podziemne. Szeroki zakres prac wymagał czasowego wyłączenia przystanku z obsługi.
Widać już konstrukcje nowego mostu nad Wisłą. Zmodernizowano siedem obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK 1 w Czechowicach i most nad rzeką Iłownicą. Prace obejmowały wymianę toru, sieci trakcyjnej oraz rozjazdów. Przebudowywana jest linia na odcinku Czechowice – Goczałkowice Zdrój oraz Czechowice – Zabrzeg. Wymieniane są tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Przez most nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrój a Czechowicami-Dziedzicami pociągi będą kursowały po dwóch torach położonych na osobnych trzyprzęsłowych konstrukcjach. Nowy obiekt zastąpi zlokalizowany w sąsiedztwie most, tworząc połączenie między stacją Czechowice-Dziedzice a przystankiem Goczałkowice Zdrój. Nowa przeprawa kolejowa zapewni bezpieczne podróże i przewóz towarów. Dodatkowo, dzięki przywróceniu pierwotnej lokalizacji mostu, zostanie zlikwidowany łuk torów, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów. Nowym mostem pojedziemy w 2022 roku. O bezpieczne kursowanie pociągów zadbają dyżurni ruchu w nowoczesnym lokalnym centrum sterowania, które planowane jest do uruchomienia na koniec 2021 roku.
Efektem inwestycji będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskid Śląski. Inwestycja poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci trakcyjnej. Wymiana 119 rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.
Zabrzeg, ul. Ochodzka, palowanie, Autor: Łukasz Hachuła, Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice –- Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg” o wartości 1,4 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty planowane są do października 2023 roku.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
https://www.plk-sa.pl/ / http://www.plk-inwestycje.pl/
https://www.portalpasazera.pl/ / https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/
Chciałem pojechać z Czechowic-Dziedzic do Oświęcimia. Okazało się, że trzeba przez Katowice. Ostatecznie ktoś mnie podrzucił autem. Co mi peronów, jeśli nie ma pociągów?
BRAWO PIS!!!
Brawo Unia Europejska współfinansująca projekt.
Stuknij się w ten pusty łeb pisiarski durniu.
To nie jest prawda,przepustowość była większa w latach siedemdziesiątych.Wystarczy porównać ilość pociągów pasażerskich i towarowych wówczas i obecnie.Zmieni się pozytywnie : większa prędkość pociągów,oraz zautomatyzowanie procesu ustawiania dróg przebiegu.Technika inna,ale trzeba było na to czekać pół wieku.