Wydarzenia Bielsko-Biała Cieszyn Czechowice-Dziedzice Żywiec Sucha Beskidzka Wadowice Oświęcim

Kierowca na własnej działalności gospodarczej – wady i zalety

Koszty pracy systematycznie rosną, nic więc dziwnego, że wiele firm transportowych chętnie współpracuje z kierowcami prowadzącymi własną działalność gospodarczą. Jest to korzystne dla obu stron, ponieważ kierowca „z firmą” może zarobić więcej niż na etacie, a jego wynagrodzenie stanowi niższy koszt dla przedsiębiorstwa zlecającego mu przewozy.

Etat czy działalność gospodarcza?

Z punktu widzenia kierowcy działalność gospodarcza może być bardziej opłacalna, a ponadto zapewniać mu większą swobodę. On sam jest przecież przedsiębiorcą, choć w skali mikro. Nie podlega zleceniodawcy służbowo, nikt nie może wydawać mu poleceń. Teoretycznie może więc odmawiać wykonywania uciążliwych lub mniej opłacalnych kursów. Myli się jednak ten, kto uzna, że taki kierowca jest dla większej firmy równoprawną stroną umowy i może sobie grymasić do woli. W praktyce, jeśli będzie miał zbyt wygórowane wymagania, to po prostu żadnych kursów nie dostanie i tyle.

Drugą okolicznością, którą powinien wziąć pod uwagę kierowca, wybierając między zatrudnieniem a samozatrudnieniem, jest odpowiedzialność. W wypadku pracownika jest ona ograniczona przepisami. Od mikrofirmy można z kolei dochodzić na drodze sądowej roszczeń z tytułu zniszczenia ładunku, pojazdu (jeśli nie jest własnością kierowcy) itp. Jeżeli więc kierowca woli być „na swoim”, powinien pomyśleć o odpowiednim ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej, które w razie nieszczęścia uchroni go przed poważnymi konsekwencjami finansowymi.

Kierowca „z działalnością” jest w świetle prawa przewoźnikiem ze wszystkimi tego konsekwencjami, ma zatem więcej obowiązków i spraw do dopilnowania.

Czas pracy samozatrudnionego kierowcy

Kierowca prowadzący własną działalność gospodarczą podlega tym samym przepisom o czasie pracy, co pracownicy etatowi. O ile jednak u tych ostatnich odpowiedzialność za naruszanie prawa w tym zakresie ponosi pracodawca, o tyle kierowca-przedsiębiorca ponosi ją sam. Rozliczaniem czasu pracy kierowców może się zająć wyspecjalizowana firma, np. https://www.ocrk.pl/.

Kierowca – mikroprzedsiębiorca a przepisy transportowe

Bez względu na formę zatrudnienia, przepisy określające warunki wykonywania transportu drogowego są takie same. Kierowca prowadzący własną działalność musi je znać i respektować. Warto zapoznać się z tekstem „Praca zawodowego kierowcy to nie tylko odpowiedzialność na drodze. Jakie dokumenty powinien posiadać przy sobie kierowca i jak ewidencjonować jego pracę?”. Brak podległości służbowej wobec zleceniodawcy ma zatem swoje bezsporne zalety, ale odpowiedzialność kierowcy nieetatowego jest nieporównywalnie większa od tej, którą ponosiłby, pracując na etacie.

google_news
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Rodo
Jan Rodo
4 lat temu

Nie widzę tu żadnych zalet , kasa taka sama jak na etacie , od tego trzeba odprowadzić podatek , zapłacić księgową a na dodatek człowiek odpowiada swoją głową za wszystko .

Kazik Podolny
Kazik Podolny
3 lat temu
Reply to  Jan Rodo

Aleś Ty głupi